sep
Kontakta webinar: Så påverkas kundservice av Sveriges nya tillgänglighetslag
Sommaren 2025 träder en ny lag om tillgänglighet i kraft i Sverige. Lagen innebär att företag nu måste se till att deras webbplatser, produkter och tjänster är tillgängliga för alla kunder. I begreppet tjänster ingår kundservice och dess tillgänglighet. I detta webinar får du kunskap om de krav som kommer att ställas på kanaler och kommunikation.
Den 3 maj 2023 beslutade riksdagen om en ny lag: lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Den bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv. Lagens syfte är att produkter och tjänster ska kunna användas av alla, oavsett funktionsförmåga.
Lagen berör hela samhället och kraven kommer att bli särskilt viktiga i gränssnitten mellan företag och konsumenter. Det gränssnittet är ofta kundservice och du som arbetar i kundservice behöver därför redan nu förbereda organisationen och personal, för att i alla delar kunna tillämpa lagstiftningen fullt ut när den träder i kraft.
Kontakta arbetar tillsammans med Funka, ett ledande företag inom digital tillgänglighet, och tillsammans välkomnar vi detta steg mot ett mer inkluderande samhälle.
– Det borde vara en självklarhet att personer med funktionsnedsättning har tillgång till varor och tjänster på lika villkor som andra. I förlängningen handlar tillgänglighet om mänskliga rättigheter, säger Funkas grundare och vd Lennart Engelhardt.
I detta webinar kommer du att få med dig:
- Vad lagen innebär för just kundservice
- Vad du behöver förstå kring funktionsvariationer
- Nya möjligheter och affärer tack vare tillgänglighet, genom bredare kundbas
Du möter Lennart Engelhardt, grundare och vd samt Johan Kling, kvalitetschef på Funka.
Praktiska detaljer: | |
|
|
Tid: | 08.30 – 09.00 |
Plats: | Digitalt, länk skickas inför premiären till anmälda |
Kostnad: | Kostnadsfritt |
Villkor: | Webinaret är förinspelat och eventuella frågor kan adresseras till Kontakta |
Anmälan: | |
Kontakt: | Madeleine von Krusenstierna, info@kontakta.se alternativt 073 954 68 03 |