25
jan

KontaktAkademin Stockholm: Kommunicera i mejl och chatt med wowkänsla

Välkommen på en spännande utbildning där vi fokuserar på skriftlig kommunikation. Idag är flödet av mail och skriftlig, digital information enormt. Det ställer höga krav på dig som skriver att fånga mottagarens intresse och skriva på ett förståeligt och tydligt sätt. Allt fler kunder föredrar att kontakta företag via mail eller chat istället för det traditionella telefonsamtalet. Många kunder är också idag vana att själva söka information digitalt. Frågorna som kunderna har när de kontaktar kundservice blir därför alltmer komplicerade samtidigt som de förväntar sig personligt bemötande och imponerande service. Varje kommunikation behöver vara unik och personlig och vi kan inte längre förlita oss på färdiga mallar.

Anmäl dig till denna utbildning och lär dig kommunicera i mejl och chatt med wowkänsla.

Du som går denna utbildning jobbar med kundkommunikation. Du kanske är en kundservicemedarbetare som dagligen pratar med kunder. Kanske är du en teamledare eller en chef som kommunicerar både med kunder och med dina medarbetare …
Oavsett yrkesroll så behöver så gott som alla idag kommunicera skriftligen.

Kommunikation idag sker både i direkt kommunikation med mottagaren men också rent informativt i många digitala kanaler.  Oavsett vilken roll du har på ditt företag, så behöver du förhålla dig till det faktum att i skriftlig kommunikation så saknar du både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel. Det blir därför desto viktigare att framföra ditt budskap skriftligt på ett sätt så att mottagaren tar emot budskapet på rätt sätt och förstår.

Det finns många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna att mottagaren både blir intresserad av att läsa ditt mejl och att framföra ditt budskap så att mottagaren förstår. Under den här utbildningen kommer du öka dina kunskaper om skriftlig kommunikation på mejl och chatt. Vad gör du redan idag som är bra? Vad kan du förbättra? Hur kan du nå fram på ett tydligt sätt och säkerställa att mottagaren förstår och uppfattar dig som serviceminded? I denna utbildning får du svar på dessa och många fler frågor som kommer göra dig till en bättre kommunikatör skriftligen.


Utbildningens innehåll:

  • Hur ditt mindset påverkar din kommunikation och ditt resultat
  • Ditt kommunikationssätt - dina styrkor och överdrivna styrkor
  • Matcha språket med mottagaren
  • Form och text
  • Ord och meningar att använda och undvika
  • Hur du disponerar information i skrift för att nå så många som möjligt
  • Vanliga misstag, krockar och fallgropar att undvika i skriftlig kommunikation
  • Bemöta missnöje och upprördhet i skrift
  • Checklista för effektiv skriftlig kommunikation


Under dagen kommer vi blanda teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får träna på kommunikation i skrift och på ett tryggt, enkelt och tydligt sätt förmedla ditt budskap samtidigt som du säkerställer att mottagaren förstår. Du lär dig hur du kommunicerar tydligt och samtidigt leverera förstklassig service. Målet med utbildningen är att du ska förstå vad du gör i dina egna handlingar som gör att du på bästa sätt når fram till mottagaren. Efter den här dagen ska du känna dig redo och motiverad att använda dina nya kunskaper i din kommunikation på just din arbetsplats.

För vem?


Utbildningen riktar sig till dig som i din yrkesroll hanterar mejl och chatt. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamledare och kommunicerar ofta på mejl och chatt med såväl kunder som kollegor och/eller samarbetspartners.


Förkunskaper:


Inga förkunskaper krävs.


Utbildningsledare:


Utbildningen genomförs tillsammans med serviceexpertduon Lilo - Joakim Lindström och Emilie Loman.


Praktiska detaljer:

Datum:
25 januari 2023
Tid:
09.00–16.00
Plats:
David Bagares gata 9, 111 38 Stockholm 
Kostnad:
3 900 SEK för medlemmar i Kontaktas
5 900 SEK för icke medlemmar i Kontakta

Vid 5 eller fler deltagare från samma företag maila för offert. Moms tillkommer.
Anmälan:
Klicka här!
Kontakt:
Vid frågor, vänligen kontakta Annika Svenle
e-post: annika.svenle@kontakta.se.  telefon: 073 954 68 03 87.


Utbildningen är ett samarbete mellan Kontakta och serviceproffsduon Lilo.




Vill du också lära dig kommunicera bättre i telefon? Gå vår utbildning den 24 januari: Kommunicera effektivt i telefon.Kommunicera effektivt i telefon.