1
sep

Konsumentverket vill förbjuda telefonförsäljning – branschen varnar för hårda konsekvenser

Konsumentverket föreslår ett förbud mot telefonförsäljning efter ett regeringsuppdrag om att stärka konsumentskyddet. Men förslaget väcker oro hos vissa aktörer – inte minst Bonnier och Egmont. – Ett förbud skulle främst slå ut seriösa aktörer, medan de som redan missköter sig fortsätter som tidigare, säger Martin Mellgren, vd Bonnier News Inhouse Sales AB.

Myndigheten beskriver metoden som ”oönskad, olämplig och djupt problematisk”. Konsumentverket pekar bland annat på att konsumenter ofta blir överrumplade under samtalen, vilket kan göra det svårt att fatta välavvägda beslut. Dessutom pekar man på vilseledande och påstridiga försäljningstaktiker – något som bland annat har uppmärksammats i samband med kritiken mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet.

– Telefonförsäljning har varit, vill jag påstå, det största konsumentproblemet under många år, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör på Konsumentverket till TT.

Det nya förslaget förslaget möter kritik från flera håll. Swedmas vd, Annette Tannerfeldt beskriver det som ”ofullständigt och förhastat” och menar att konsekvenserna riskerar att bli långtgående. Även Bonnier News ifrågasätter underlaget.

– Vid första anblick tycker jag att utredningen lämnar en hel del att önska. Det är oklart om Konsumentverket faktiskt föreslår ett totalförbud för all telefonförsäljning, endast kall konsumentförsäljning eller mer riktade inskränkningar, säger Martin Mellgren, vd för Bonnier News Inhouse Sales.

Han menar dessutom att man inte har vägt in företagens intressen på ett balanserat sätt, utan fokuserar nästan uteslutande på konsumentsidan – som för Bonnier News är en relativt liten del via telefon – men drar slutsatser som riskerar att slå brett mot hela marknaden.

– Man beskriver kommersiell telefonkontakt som ”omodern”. Men det som i själva verket känns omodernt är att en myndighet vill tala om för företag hur de ska sköta sin försäljning. För företag är telefonkontakt fortfarande ett av de viktigaste verktygen för försäljning och långsiktiga kundrelationer.

Även Egmont varnar för effekterna och tror att ett totalförbud mot telefonförsäljning skulle få stora konsekvenser.

– Ett totalförbud mot telefonförsäljning skulle försvaga tidskrifterna och gynna de globala digitala plattformarna på läsarnas bekostnad. Det riskerar att urholka mångfalden av tidskrifter i Sverige, säger Frank Vilstrup, direktör för Consumer Magazines på Egmont.

”Begränsar möjligheten att nå grupper som inte är lika digitalt engagerade”

Ett totalförbud mot telefonförsäljning skulle få olika effekt för olika aktörer. Helena Gustafsson, head of sales på Aller Media beskriver en mer begränsad effekt av förbudet.
– Vi jobbar inte så mycket med telemarketing, så ett förbud skulle inte påverka vår affär i dagsläget.

För Schibsted är frågan redan överspelad. Bolaget har successivt avvecklat sin telemarketingverksamhet och lade i våras ner de sista resterna.
– Det är en verksamhet som genom åren blivit allt mindre relevant och lönsam i takt med att våra användare alltmer tar del av oss online. I våras togs beslutet att lägga ner det sista av telemarketing-verksamheten i Sverige på grund av låg lönsamhet, säger Petter Ovander, kommunikationschef på Schibsted.

För Bonnier News är bilden mer komplex. På konsumentsidan utgör telefonförsäljning en mindre del av prenumerationsaffären, men inom B2B är det ett centralt verktyg.
– Om förbudet även omfattar befintliga kunder riskerar det att hämma både relationsbyggandet och affärsutvecklingen. Det skulle dessutom begränsa möjligheten att nå grupper som inte är lika digitalt engagerade, säger Martin Mellgren.

Även Egmont lyfter samma farhåga:
– Ett förbud skulle göra det svårare att nå vissa grupper, leda till färre prenumeranter och minskade intäkter. I slutändan riskerar det att bli läsarna som förlorar, säger Frank Vilstrup.

Risk för jobbslakt

Ett annat orosmoln är arbetsmarknaden. Ett förbud kan slå hårt mot telemarketingbranschen, där tusentals personer arbetar.

– För branschen i stort skulle ett totalförbud slå oproportionerligt hårt på ett alltför snävt underlag och innebära att tiotusentals människor riskerar att förlora sina arbeten, säger Martin Mellgren.

Han framhåller också att mycket har hänt i branschen sedan kraven på skriftlig bekräftelse för telefonavtal infördes 2018 – en förändring som enligt honom ”helt har ändrat villkoren” men som knappt nämns i Konsumentverkets rapport.

– Ett förbud skulle därför främst slå ut seriösa aktörer, medan de som redan missköter sig – ofta oseriösa eller utländska bolag – ändå fortsätter som tidigare.

Egmont betonar samtidigt att de står bakom ett starkt konsumentskydd, men menar att det behövs en mer balanserad väg framåt.
– Vi är beredda att ta ansvar genom branschinitiativ som ökar transparensen och stoppar oseriösa aktörer. Men förslaget i sin nuvarande form riskerar att slå undan benen för seriösa förlag – och därmed försvaga svensk journalistik och mångfald av medier, säger Frank Vilstrup.

LÄS MER: Konsumentverket: Förbjud all telefonförsäljning

LÄS MER: Swedma reagerar efter Konsumentverkets besked: ”Oseriöst”

Jonathan Bylund
jonathan.bylund@resume.se

Publicerad: 29 augusti 2025, 12:56 i Dagens Media.
Länk https://www.dagensmedia.se/byraer/marknadsforing/konsumentverket-vill-forbjuda-telefonforsaljning-branschen-varnar-for-harda-konsekvenser/