okt
Konsumentverket vill se hårdare tag mot telefonförsäljning
Det krävs betydligt hårdare tag mot telefonförsäljning, menar Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell. Nu vill hon se ett förbud mot att teckna kreditavtal över telefon och stoppa telefonförsäljare från att kontakta personer som inte har samtyckt till det.
Publicerad 12 oktober 2024
Oseriösa marknadsföringsmetoder är åter uppe för debatt, efter DN:s avslöjande om Socialdemokraternas lotteriförsäljning. Konsumentverkets Cecilia Tisell skriver på DN Debatt att det har synliggjort ”ett oskick som fått pågå alltför länge”.
”Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska”, skriver Tisell.
”Ett rent förbud”
Konsumentverket, som är tillsynsmyndighet över marknadsföringslagen, har arbetat för att stärka konsumentskyddet vid telefonförsäljning. Och enligt generaldirektören har skyddet successivt blivit bättre – bland annat genom branschens självreglerande Nix-register, där konsumenter kan spärra sitt nummer för marknadsföring och försäljning, och krav på skriftligt godkännande för alla avtal som ingås över telefon.
Men det är inte tillräckligt, enligt Cecilia Tisell.
– Problemen fortsätter. Nu behöver vi göra något annat, säger hon till SVT Nyheter.
Myndigheten vill framför allt se ett förbud av telefonförsäljning av krediter.
– Vi föreslår specifikt att det införs ett rent förbud mot telefonförsäljning av lån, säger Tisell. Hon vill också se ett opt-in-system, där företag – till skillnad från i dag – bara får kontakta konsumenter som har gett sitt tillstånd, genom avtal eller på annat sätt.
– Undersökningar som vi har gjort tidigare visar att många konsumenter över huvud taget inte vill bli uppringda av telefonförsäljare, säger hon.
”Inte fel på systemet”
Etiska riktlinjer för försäljning av marknadsföring via telefon har tagits fram av Swedma, en branschorganisation inom datadriven marknadsföring som verkar för självreglering, och Kontakta, bransch- och intresseorganisation för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon. Utifrån dessa riktlinjer har föreningen Nix-telefon skapat de regler som styr spärregistret.
– Det är inte fel på systemet, utan på individer och enskilda företag som bryter mot reglerna, säger Mattias Grundström, chefsjurist på Swedma och sekreterare Nix-nämnden.
Cecilia Tisell tror dock inte att branschen själva kan komma till rätta med problemen, och välkomnar en utredning.
– Jag skulle tro att det är lagstiftning som krävs.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsumentverket-vill-se-hardare-tag-mot-telefonforsaljning?fbclid=IwY2xjawGhzjBleHRuA2FlbQIxMQABHeF57JW8vpAvZiS9Qg9kLxwb8cFKLDlhDikg5hCZkjo79ESaG8fZHPqPMg_aem_AXTxLwFQxNMWbPfyQQiH6w