16
maj

Kontakta står för trygg och etisk telefonförsäljning – förbud är fel väg att gå

Ett förbud löser inte problemet med oseriösa aktörer. Vi i Kontakta menar att rätt väg är tuffare tillsyn, tydliga etikkrav och seriösa spelregler – som Kontaktas kvalitetsutmärkelse Trygg Kundkontakt redan står för. Vi ser fram emot att bidra i Konsumentverkets utredning.

Regeringens besked om att utreda förbud mot telefonförsäljning inom vissa områden är en olycklig (och oroväckande?) utveckling. Det är viktigt att komma till rätta med oseriösa aktörer – men vägen framåt är inte svepande förbud, utan tydliga krav på ansvarstagande och självreglering.

Vi välkomnar alla initiativ som stärker konsumentskyddet och rensar ut de oseriösa aktörerna. Men ett förbud riskerar att slå ut hela näringar som skapar arbetstillfällen och erbjuder en uppskattad kontaktväg för många konsumenter i ett landskap där allt mer sker på distans.

Vår uppmaning till regeringen är tydlig:

  • Ställ krav på ansvar och etik.
  • Använd de verktyg som redan finns – istället för att införa förbud.
  • Stärk tillsynen av de företag som inte sköter sig.


I en tid med ekonomiska utmaningar för näringsliv och organisationer, är det inte rimligt att slå undan benen på verksamheter som är beroende av kanalen telefon för sin försäljning. 


Kontakta står redo att bidra med vår erfarenhet och visa att seriös telefonförsäljning är både möjlig och önskvärd samt nödvändig för svensk välfärd.

Tina Wahlroth
Kontakta - företräder kundservice och telefonförsäljning på den svenska marknaden
Tel: +46 735 66 55 22
Mail: tina.wahlroth@kontakta.se