20
jan

Kundservice och elithockey hos Releasy

Leksandsforwarden, Linnea Jansson arbetar som kundservicemedarbetare på Releasy Customer Management samtidigt som hon elitsatsar. – ”Hoppas på en förändring”

Linnea Jansson, 20 år, spelar i Leksands damlag i Svenska damhockeyligan – SDHL. ”- Att få ihop Ishockeyn och ett vanligt jobb har inte alltid varit enkelt”, berättar hon. Första gången som Linnea stod på ett par skridskor var hon runt 4-5 år. Strax därefter började hon spela i lag. Nu har hon varit fast i sporten i 16 år och spelar i Leksands damlag i Svenska damhockeyligan – SDHL.

– Vi har en väldigt bra sammanhållning i laget, vi är som en familj. Jag uppskattar att klubben satsar på oss och att det händer något nytt spelmässigt varje dag. Hela laget måste samarbeta som ett team, det hänger inte bara på en spelare, säger Linnea.

Att spela på elitnivå innebär hårdträning. Schemat denna vecka består av fyra timmar fys, fyra timmar ispass samt tre matcher – vilket medför mycket restid.

Ishockey i kombination med ett vanligt jobb
För att få ihop det finansiella behöver Linnea och majoriteten av de andra damerna i Leksands IF ett vanligt jobb på sidan av. Därför samarbetar Leksands IF med kundtjänstföretaget Releasy.
– Tidigare har det varit tufft att få ihop träningar och matcher med ett vanligt jobb. Ersättningen vi får från klubben är inte så mycket, den består framförallt av materiella ting. Jag hoppas på en förändring där vi kan livnära oss på ishockeyn i framtiden, likt herrarna, men just nu är jag tacksam för samarbetet mellan klubben och Releasy, säger Linnea.

Sedan november arbetar hon som kundtjänstmedarbetare på Releasy, vilket har underlättat elitidrottandet i kombination med ett vanligt jobb.

Klubben tillsammans med Releasy har byggt upp en arbetshubb i Tegera Arena, så nu kan jag snabbt växla mellan elitidrottandet och ett vanligt jobb. Därtill anpassas mitt arbetsschema hos Releasy helt efter mina matcher och träningar, vilket är en stor fördel, berättar hon. 

Oftast börjar hon dagen med att arbeta som kundtjänstmedarbetare, där hon svarar på kundärenden via telefon, mail och chatt. Dagen avslutas sedan med att växla om till träning.

– Man möter många olika människor när man spelar, vilket man också gör i kundtjänst. I båda yrkena är det viktigt att våga göra saker – att ta för sig, avslutar Linnea.

Gabriel Henriks, som arbetar som platschef på Releasy säger följande:
– Jag tycker att samarbetet mellan Leksands IF Ishockey och Releasy har fungerat mycket bra. Jag är imponerad av hur Linnea och de andra spelarna klarar av att ha två yrken samtidigt. De är duktiga på att snabbt axla om sitt fokus. Samtidigt förstår jag frustationen att behöva få ihop två yrken för att klara sig finansiellt och då känns det bra att vi på Releasy i alla fall kan stötta och erbjuda ett jobb som kan fungera i kombination med Ishockeyn.

Kontaktinformation
Gabriel Henriks, Platschef Borlänge
Gabriel.henriks@releasy.se
+46 73 76 74 153

Om Releasy
Releasy är en av Sveriges ledande aktörer inom outsourcad kundservice med över 30 års erfarenhet. Releasy ägs av Pulsen AB som omsätter ca 3.5 MDKR. Releasy grundades i Linköping 1984 men namnet Releasy tillkom 2008 då bolaget köptes ut från Addici AB. Releasy finns idag representerade på fem produktionsorter; Linköping, Borås, Borlänge, Stockholm och Barcelona. Huvudkontoret är placerat i Bergshamra i Stockholm. Releasy med dotterbolag omsätter ca 450 MKR och har drygt 1100 anställda. www.releasy.se