24
mar

Kundservicebolaget Releasy förvärvar finska Nesenta – blir ledande nordisk helhetsleverantör inom kundservice

Releasy Customer Management har förvärvat finska Nesenta och tar därmed position som en av Nordens ledande helhetsleverantörer inom kundservice. Efter det framgångsrika förvärvet av det norska kundserviceföretaget Proffcom förra året, stärker detta förvärv ytterligare Releasys ställning som ett förstahandsval för outsourcing av kundservice i Norden.

"Vi är stolta över att genom förvärvet av Nesenta erbjuda våra kunder välutvecklade lösningar inom kundservice, AI, analys och uppföljning i Sverige, Norge och Finland. I Nesenta har vi hittat ett företag som både delar våra värderingar och ligger i teknisk framkant, bland annat med välfungerande koncept för distansarbete. Förvärvet kommer göra det möjligt att resursoptimera och bygga in en flexibilitet som kommer gynna våra uppdragsgivare”, säger Johan Frodell, VD för Releasy.

Nesenta, med huvudkontor i Jorvas, Finland, bildades 2002 och har idag över 200 medarbetare fördelade på sju siter i Finland. Tillsammans med Releasy och Proffcom kommer Nesenta att täcka hela Skandinavien, både till ytan och språken.

”Vi är glada över att våra företag delar både kultur och vision för framtiden. Genom samgåendet blir vi starkare och kan tillsammans erbjuda en ännu bättre service till befintliga uppdragsgivare, men också bli ett givet val för nya. Genom affären förbättras vår förmåga att ta hand om dem, oavsett om de är stora eller små, baserade i Finland, Skandinavien eller internationellt”, säger Pekka Ojala, VD för Nesenta.

Affären genomfördes den 24 mars 2023 genom att Releasy Customer Management AB förvärvade samtliga aktier i Nesenta. Säljarna var de tidigare ägarna Kenneth Tallqvist, Pekka Ojala och dödsboet efter Juha Melgin. Nesenta kommer fortsätta verksamheten som ett fristående bolag med Pekka Ojala fortsatt som VD.

”Det är tydligt hur tekniken öppnar upp för nya möjligheter att skapa framgångsrik kundservice. Vi ser positivt på möjligheten att kombinera smarta AI-lösningar med både distansarbete och arbete på våra siter. Det kommer innebära både effektivare kundservicelösningar både för våra kunder och medarbetare”, säger Johan Frodell, som inte utesluter ytterligare förvärv där man kan se positiva synergier för verksamheten.

Releasy ägs av svenska Pulsen Group, som med sin familjeägda bolagsstruktur medger en långsiktighet i ambitionen att utveckla både verksamheten och medarbetarna. Releasy består i och med förvärvet av Nesenta av drygt 1 300 medarbetare i Sverige, 240 i Norge och 210 i Finland (inhyrd personal ej inräknad).

https://www.mynewsdesk.com/se/pulsen/news/kundservicebolaget-releasy-foervaervar-finska-nesenta-464464