10
maj

Lagändring vid telefonförsäljning gör konsumenter en björntjänst

Krisitina Westling, som är konsumentvägledare i Uppsala, anser att det är ett stort problem med äldre som blir lurade att skriva på företagsabonnemang för telefoni och vill få till en lagändring.
– Det ligger ett förslag nu, att ett avtal måste vara skriftligt. Alltså först har du telefonsamtalet, men sedan får du som kund hem ett papper som du ska bekräfta. Det har dragit ut lite på tiden men vi hoppas ju att det går igenom snart, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare.


Konsument Uppsala arbetar alltså för att lagen ska ändras så att ett muntligt avtal måste följas av ett skriftligt för att ett abonnemang ska vara giltigt. Men branschorganisationen Telekområdgivarna som har till uppgift att förbättra marknaden för både konsumenter och operatörer anser däremot inte att ett krav på skriftligt kontrakt skulle förbättra situationen.

– Tyvärr, det låter ju bra på pappret, men jag tror man gör konsumenterna en björntjänst om man gör på det viset. Det finns redan nu företag som arbetar med digitala signaturer. Man ringer upp kunden, skickar efter samtalet ut ett mess där konsumenten ombeds acceptera, säger Mattias Grafström VD för Telekområdgivarna.

– Konsumenten tror ju då precis som under samtalet att det är någonting annat man ingår och så signerar man det här och då sitter man ju ännu värre till. Det är en god tanke, men den blir bara ännu värre för den här målgruppen.

Mattias Sjöberg


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6409127