17
nov

Stenas kundtjänst till Profact Göteborg

Göteborgsföretaget Profact sköter numera Stena Lines kundtjänst. Profact tog hem eftertraktad upphandling och öppnar nytt kontor med ny personal.

I våras stod det klart att Göteborgsföretaget Profact AB vann kontraktet rörande Stena Lines kundtjänst. Under de gångna månaderna har nu uppdraget plockats över från den tidigare entreprenören och i dag har de axlat uppdraget till hundra procent.
- Det här betyder jättemycket för oss som bolag. Det här är en viktig strategisk affär och ett kontrakt som ger lite eko i branschen, säger Fredrik Kessler, vd för Profact AB.

Profact har redan expanderat med 16 anställda genom projektet och arbetsgruppen är totalt 35. Men enligt planen ska ytterligare 24 anställningar vara aktuella.
- Det är en stor affär, med upp till 1 500 samtal per dag kommer vi behöva anställa 24 personer nästa år, säger Fredrik Kessler.
Expansionen kommer att ske successivt och de anställer direkt i företaget utan bemanningsföretag. De beskriver sig själva som ett företag med "Frihet under ansvar"- tänk och att de gärna har en deadlinebaserad arbetsstruktur.
- Jag tror på idén att inte vara för kontrollerande utan man sätter deadlines och rapporterar in. Sedan vill vi vara ett företag som behåller det småskaliga, säger han och syftar på att de nu öppnar ännu ett litet kontor som till stor del är avsett för Stena Lines kundtjänst i stället för att flytta upp till ett större kontor.
I ett pressmeddelande motiverar Stena Line att det som avgjorde valet av leverantör var: "fokus på försäljning jämte den kvalitet, service och flexibilitet som erbjuds". Kundtjänst har legat ute på entreprenad i fem år men varför Stena Line valde att byta vill de inte gå in på i detalj.
- Det är naturligt att se över kontraktet. Det är en rad olika faktorer som sammanvägts, bland annat priset och vilken service man får, säger Jesper Waltersson, presschef Stena Line.

FAKTA: Profact AB
Företaget utför uppdrag inom kundtjänst telemarketing och administration.
Har i dag 35 medarbetare och kontor i Göteborg och Stockholm.
Det är ett fristående dotterbolag till Aptic AB.

Artikeln finner du här... http://m.gp.se/ekonomi/1.2898830-stenas-kundtjanst-till-goteborg