26
maj

Tina Wahlroth skriver på SVT Opinion om hur köpare av telefonförsäljning måste ta större etiskt ansvar

Kontaktas VD Tina Wahlroth skriver idag på SVT Opinion om hur köpare av telefonförsäljning behöver ta ett etiskt ansvar för att köpa av bolag som behandlar både kunder och personalen schysst

Otrygga anställningar, låga löner och varken tjänstepension eller kollektivavtal. Det är vardagen för många svenska ungdomar som arbetar i oseriösa telefonsäljarbolag.

Vår organisation har länge arbetet för att öka medvetenheten kring hur svenska företag köper dessa tjänster, men den granskning som LO-tidningen Arbetet nyligen genomförde av hur svenska frivilligorganisationer köper fundraising över telefon visar på att det finns mycket kvar att göra.

I korthet handlar det om att fina CSR-dokument och ambitiösa planer på att undvika barnarbete och korruption när man gör affärer i andra länder smäller lågt, när man samtidigt inte tar något ansvar för hur anställda behandlas på företag man köper tjänster av hemma i Sverige.

Läs hela artikel här!