nov
Telefonen är en samhällsbärande kontaktkanal
Varje dag används telefonen för att skapa personliga möten på distans. Det är företag, organisationer och folkrörelser som vill eller behöver nå ut till människor i hela landet. Eller människor som behöver nå företag och organisationer för att få hjälp eller rådgivning. Telefonen har varit en viktig kanal för att skapa relationer sen slutet av 1800-talet – och är lika viktig än idag!
Telefonen är särskilt viktig för företag som behöver marknadsföra eller sälja sina tjänster och produkter till människor de inte kan möta personligen. I dessa möten är telefonen en överlägsen kanal för att informera, samtala, diskutera och ställa frågor.
Majoriteten av alla samtal fungerar fint och skapar värde. Men självklart går det ibland fel och så finns bedrägliga aktörer som missbrukar kanalen.
Högt konsumentskydd är en viktig samhällsfråga. Regeringen gav därför Konsumentverket i maj 2025 i uppdrag att utreda vilka specifika åtgärder som kan göras för att komma till rätta med de problem som finns.
Men Konsumentverket valde att ta fram storsläggan och föreslog istället ett totalförbud mot telefonförsäljning till konsumenter - så att de ska ”slippa bli lurade”. Förbudet ska gälla kontakter till nya kunder, men de vill även begränsa kontakter till befintliga kunder och merförsäljning i kundservice. Alternativt ska så kallat opt-in gälla, dvs att man alltid behöver ha samtycke på förhand för att få ta kontakt med kunder.
Trots att Regeringen uttryckligen instruerade Konsumentverket att inte lägga fram så långtgående förslag – föreslog de totalförbud ändå. Det är ett typexempel på myndighetsaktivism, där slutsatser presenteras innan ordentlig analys.
Kontakta håller med Regeringen om att brister i konsumentskyddet vid telefonförsäljning ska utredas. Eventuella åtgärder inklusive regeländringar som finns behov av ska identifieras, branscher eller produktområden där det finns särskilda problem ska kartläggas och det bör analyseras om det finns ytterligare avgränsningar i regleringar att överväga, till exempel avseende produkttyper och målgrupper.
Drastiska förslag hotar svenskt näringsliv- totalförbud riskerar att slå ut seriösa företag och små aktörer – utan att stoppa dem som missbrukar kanalen.
Drastiska förslag hotar samhället och välfärden - minskad försäljning, förlorade jobb och högre samhällskostnader i ett läge där Sverige behöver fler vägar till arbete och tillväxt.
Stoppa problemen – inte samtalen!
Samtal för Sverige - telefonen är en samhällsbärande kontaktkanal!
Tina Wahlroth
Styrelseordförande