sep
Totalförbud mot telefonförsäljning riskerar konsumenttryggheten
Förbud mot telefonförsäljning har utretts 2007 samt 2018 och båda gångerna konstateras att ett förbud är så långtgående och ingripande i näringsfriheten, att det inte är görbart. Istället har marknaden tagit ansvar och försöker ta ansvar, så långt det går. Men marknaden har sina begränsningar och kan inte stoppa oseriösa och kriminella. Det är en uppgift för myndigheter.
När telefonförsäljning kritiseras så används ofta begreppet ”branschen”, som om det vore en liten perifer grupp säljare. Vad man inte verkar förstå är att i princip alla branscher använder telefonen för försäljning, så även givarorganisationer och föreningar. Telefonen är en oerhört viktig kanal för många branscher på marknaden. Såsom butiker eller internet också är viktiga kanaler.
Kontakta och våra medlemmar arbetar ständigt med att hitta lösningar som stärker konsumenttryggheten. Eftersom kanalen är så viktig för marknaden, är vi tillsammans med våra medlemmar väldigt måna om att kanalen används korrekt. Exempelvis ger vi kvalitetsutmärkelsen ”Trygg Kundkontakt” till bolag som agerar korrekt på alla vis.
Men vi kan inte nå oseriösa och kriminella – det är myndigheternas uppdrag.
Vi leker med tanken att förbud mot försäljning via telefon införs. Både nyförsäljning och försäljning till befintlig kund som konsumenttrion Tisell, Hållén och Sjöblom föreslår:
- Skulle kriminella och oseriösa aktörer sluta använda telefonen för att förbud införts? Nej, tvärtom! De är ju kriminella och oseriösa, just för att de struntar i lagstiftning. Istället skulle seriösa tvingas sluta ringa och lämna marknaden som ett smörgåsbord där de kriminella kan härja ensamma i kanalen.
- Frågan som bör ställas är, hur får vi - marknaden och myndigheter tillsammans - bort problem och avarter med riktade åtgärder? - Det är ett bekymmer att få konsumenter känner till sina rättigheter. Skulle ett förbud öka kunskapen? Eller skulle konsumenter slippa ta reda på sina rättigheter? Nej, självklart inte. Alla köpsituationer i alla kanaler kräver att konsumenter kan lagar och regler.
- Frågan som bör ställas är, hur ökar vi konsumenternas kunskaper? - Konsumenter luras att acceptera skriftliga anbud, vilka är svåra att backa ifrån. Det var Konsumentverket som 2015 ställde krav på skriftliga anbud vid telefonförsäljning, vilket efter en statlig utredning infördes 2018. Konsumentverket har tidigare angett att skriftlighetskravet ökat konsumenttryggheten. Men skulle ett förbud minska problem med oseriösa aktörer som lurar konsumenter att signera anbud? Svaret är nej, det är ju just accepten som oseriösa jagar och förbud kommer inte hindra det.
- Frågan som bör ställas är, ska skriftlighetskravet bort om det ställer till problem? - Inspelning av säljsamtal efterfrågas. Men skulle ett förbud få oseriösa att spela in säljsamtal och göra dem tillgängliga för konsumenter? Nej, självklart inte. Redan idag beskriver Kontaktas etiska regler för telefonförsäljning, som är praxis på marknaden, att säljföretag spelar in anbudsdelen i samtalen. Inspelning av hela samtal utan föregående samtycke strider dock mot gällande integritetslagstiftning. Så har det alltid varit.
- Frågan som bör ställas är, kan regelverken kring inspelningar ändras? - Självklart ska inte missförstånd som leder till anmälningar uppstå i säljsituationer. Men missförstånd kan ändå uppstå och bli till anmälningar hos Konsumentverket. När detta uppstår, tar den stora majoriteten av alla företag anmälningarna på stort allvar och gör sitt bästa för att ställa saker till rätta. Det framgår dock inte av Konsumentverkets anmälningsstatistik, då åtgärdade anmälningar får ligga kvar år efter år.
- Frågan som bör ställas, varför vill inte Konsumentverket ha korrekt statistik som visar vilka de verkliga problemföretagen är?
Tisell, Hållén och Sjöblom säger att ”branschen” inte tagit ansvar och städat upp. Kontakta har väldigt högt ställda krav på våra medlemmar. Företag som inte följer våra villkor och regler utesluts från medlemskap. Vi arbetar ständigt med att hitta lösningar för att ytterligare stärka konsumenttryggheten. Men Kontakta råder inte över aktörer som inte är medlemmar eller är kriminella. Här måste myndigheter med rättsliga befogenheter träda in.
Frågan som bör ställas, om inte Konsumentverket klarar av att hjälpa dem som kontaktar dem, vad gör vi då?
Tina Wahlroth
Kontakta