3
okt

Customer Service Week: Wow vilken kundservice!

När vi talar om riktigt bra kundservice idag, så är det service med wow vi refererar till. Den allmänna lägstanivån har höjts, bara ”bra service” är numer en hygienfaktor, och dålig service är något som inte längre är accepterat. Att utveckla kundservice med wow är en konst, vissa personer har det i sig och andra måste träna för att bli bra. Som med mycket annat, kundservice är ett hantverk och rätt tränade medarbetare är helt avgörande!

Genom att i varje kundmöte erbjuda fantastisk service kan vi tillsammans skapa en positiv utveckling där allmänhetens uppfattning om kundservice stärks, näringslivet utvecklas och ger beslutsfattare stöd för positiv utveckling i frågor som rör marknad och lagstiftning. Genom en allmän positiv uppfattning om kundservice kan vi skapa attraktionskraft till yrket och visa att det är ett stolt uppdrag att få arbeta med det som är allra viktigaste för varje varumärke –  att hand om dess kunder!

Alla som arbetar med kundservice är ansvariga för kundupplevelsen i varje kundmöte. Uppdrag är att hjälpa till med det som behövs för att kunden ska bli nöjd och allra helst överträffa kundens förväntningar!

Kundservicemedarbetares attityd är en avgörande ingrediens för hur kunden upplever kontakten med ett varumärke. Med rätt inställning skapas förutsättningar för att göra kunder mer nöjda och medarbetare kan spara energi att lägga på annat.

Som ansvarig för kundupplevelsen är en av de viktigaste färdigheterna förmågan att se bortom kundens sinnesstämning såsom glad, stressad, gnällig eller arg och istället koncentrera sig på vad kunden vill. Kunder vill känna sig sedda, hörda och bekräftade. Varje kundmöte är unikt och kundservicemedarbetare behöver skapa trygghet, tillit och förtroende genom att ta ägandeskap och vara påläst och engagerad. Det är de små sakerna som skiljer bra service från service i världsklass och som gör att kunden kommer tillbaka och blir en ambassadör av ert varumärke.

Man kan börja med att fundera på hur man själv vill bli behandlad i kontakten med en kundservice. Vad är bra service för mig? Vad är bra service när någon är upprörd och arg? Tänk på att bra service är olika för olika människor och kan vara olika beroende på vilken situation man befinner sig i.

Kontakta anser att god kundservice är ett riktigt och viktigt hantverk. Tillsammans med kundserviceproffsen Lilo har vi därför tagit fram Servicehandboken där vi beskriver viktiga ingredienser i wowservice samt hur du kan träna och utveckla dig i hantverket. Vi vill med Servicehandboken inspirera svenska företag och organisationer att utveckla sin kundservice till att i varje möte med kunder, konsumenter och medborgare erbjuda det lilla extra.

Läs mer på www.kontakta.se och Servicehandboken.

Tina Wahlroth
Linda Moser
Kontakta