Nyheter

23
dec

Kontaktas kommentar till utredningens förslag

Utredningen om telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter landar i att det inte finns problem på marknaden av sådan natur att det går att förorda omgående lagstiftningsåtgärder. Kontakta delar den bilden och ser positivt till de ansträngningar som utredningen gjort för att kunna göra en faktabaserad bedömning av läget, samtidigt som vi oroas över de öppningar som ändå görs för att inom en snar framtid införa omfattande regleringar av kanalen telefon.

Utredningen konstaterar att i fråga om försäljning till existerande kunder och via kundservice finns det i princip inget som talar för att konsumenter skulle missgynnas, de positiva fördelarna överväger...

Läs mer
19
dec

Ny utredning avråder från omedelbara lagstiftningsåtgärder för telefonförsäljning av finansiella tjänster

Utredningen om telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter överlämnade den 18 december 2014 sitt slutbetänkande "Telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter" till regeringen. Utredaren har bland annat haft i uppdrag att kartlägga vilka problem konsumenter och småföretag möter vid telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter samt att bedöma för- och nackdelar med sådan telefonförsäljning, överväga om konsumentskyddet vid telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter behöver stärkas.

Utredningens kartläggning visar att det finns problem vid telefonförsäljning av finansiella tjänster och produkter som är av sådan art att lagstiftningsåtgärder skulle kunna övervägas i det fortsatta...

Läs mer
25
nov

Många ungdomsjobb i Dalarna riskeras med höjda arbetsgivaravgifter för unga

En ny rapport från Riksdagens Utredningstjänst visar att den planerade höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga skulle motsvara kostnaden för 580 ungdomsjobb hos kontaktcenterföretag i Sverige, till det tillkommer minst tusen jobb på interna kontaktcenter hos allt ifrån banker till telekombolag. Även vi på Ageris i Falun drabbas och vi är oroade över vad detta kommer att innebära för vår förmåga att anställa ungdomar.

Jobb inom kundservice, med undersökningar eller försäljning är naturliga ingångsjobb för många ungdomar. Att kontaktcenterföretag tvingas dra ned på antalet anställda om förslaget blir verklighet innebär...

Läs mer
17
nov

Varning för bluff NIX!

De trodde att de fått ett slut på telefonförsäljare – i stället började fakturorna hagla in. Nu varnar Konsumentverket för en ny våg av företag som dragit på sig 200 anmälningar bara i år.

Under namnet Stoppa Telefonförsäljning Limited gör företaget – precis tvärtom. Många, framför allt äldre, har hamnat i en räkningsfälla och betalat hundratals kronor till företaget för att slippa...

Läs mer
5
nov

Telefonen slår sociala medier

Telefonen är fortfarande populärast i kontakt med kundtjänst. Det visar en ny undersökning, som också visar att kontakt via sociala medier ligger långt ner på listan.

Interactive Intelligence har undersökt vilken kontakt med kundtjänst som konsumenter föredrar samt hur svenskarna känner för sociala medier. Att tala med kundtjänst i telefon är fortfarande den...

Läs mer
4
nov

Ny rapport visar att över 1 000 ungdomsjobb på svenska kontaktcenter hotas med höjda arbetsgivaravgifter för unga

En ny rapport från Riksdagens Utredningstjänst visar att den planerade höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga skulle motsvara kostnaden för 570 ungdomsjobb hos svenska kontaktcenterföretag. Då dessa företag enligt Unionens callcenterbranschrapport (2009) endast sysselsätter en tredjedel av alla som arbetar på kontaktcenter, övriga jobb finns i interna callcenter på allt ifrån telekom- till försäkringsbolag, hamnar det totala antalet hotade arbetstillfällen lågt räknat på över tusentalet.

- Detta är oroande siffror. Jobb inom kundservice, med undersökningar eller försäljning är naturliga ingångsjobb för många ungdomar. Att dessa företag tvingas dra ned på antalet anställda om...

Läs mer
29
okt

Kundnöjdheten på telekommarknaden stiger 2014

Enligt en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex har den negativa trenden för telekommarknaden nu brutits och nöjdheten bland dess kunder stiger

Kunderna har blivit nöjdare med sina telekomtjänster och branschen har därmed lyckats bryta den negativa trend som pågått sedan 2010. Det är i huvudsak företagskunderna som...

Läs mer
28
okt

Tusentals ungdomsjobb riskerar att försvinna

Regeringens slopande av avgifts­rabatten för unga slår hårt mot ungdomsjobben. Det vidhåller branschföreträdare för telefonförsäljning, handel, hotell och restaurang inför torsdagens budgetbesked.

– För oss blir det här en enorm kostnadsökning, två tredjedelar av våra 550 anställda är under 26 år, säger Urban Ståhl, vd på callcenterföretaget Online Fulfillment, med verksamhet i Lund och Umeå. – Vi...

Läs mer
13
okt

Goexcellent får pris för komplext kontaktcenter

Kontaktaföretaget Goexcellent har gjort en av de mest komplexa installationerna av Incontact-plattformen, anser leverantör som uppmärksammar det hela med priset Mojo

Per Vålvik, md på Goexcellent IT Services, fick ta emot priset i kategorin Techinnovation vid Incontacts användarkonferens ICUC i Orlando, Florida. Läs mer här

Läs mer
6
okt

Arbetsgivaravgifterna för unga höjs

Den nya regeringen aviserade idag att man avser helt avskaffa ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften innan utgången av 2015. Ett beslut som kommer att få negativa konsekvenser för många kontaktcenterföretag.

Inkomstskatten ska höjas, föreslår den nya rödgröna regeringen. Men även andra skatter och arbetsgivaravgifterna för unga. De nya skatteförslagen kommer att ingå i höstbudgeten och gäller för år 2015. Läs...

Läs mer
Ladda fler artiklar
24
sep

Loxysoft AB förvärvar Dolphin AS och bildar Loxysoft Group

Loxysoft AB förvärvar Dolphin Software AS av Verdane Capital VI, Verdane Capital VII och Via Venture Partners och bildar Loxysoft Group.

Från pressmeddelandet: Loxysofts position som nummer ett på marknaden för utgående telefoni har möjliggjorts med hjälp av Nordens mest effektiva dialersystem som innefattar dialer och säljstödsystemet...

Läs mer
9
sep

Höjda arbetsgivaravgifter hotar ungdomsjobben

HUI Research visar i en ny rapport att höjda arbetsgivaravgifter för unga riskerar att leda till att många jobb inom de ungdomsintensiva tjänstenäringarna försvinner

Tidigare har studier visat att sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga lett till 6 000 - 10 000 nya heltidsjobb. Reformen har kritiserats för att den har varit dyr och att resurserna istället bör...

Läs mer
8
sep

Öppet brev till Socialdemokraterna och Kristdemokraterna med anledning av röstvärvning med robotsamtal

Med anledning av att det framkommit att Socialdemokraterna och Kristdemokraterna använt sig av robotsamtal för att kontakta potentiella väljare har Kontakta skickat ett öppet brev till dessa partier där vi markerar mot dess användning. Robotsamtal är en mycket etiskt tveksam metod som vi inte anser hör hemma på den svenska marknaden

Göteborgsposten kunde idag (7/9) rapportera att en kvinna blivit uppringd av en dator som levererat ett förinspelat meddelande från Kristdemokraterna. Även Socialdemokraterna använder sig av samma metod...

Läs mer
29
aug

Kontakta fick rätt - nummerplanen blir teknikneutral

PTS vill slopa både riktnummer och särskilda mobilnummer. Tidsplanen är lång men redan nu kan det vara bra att förbereda sig inför förändringarna.

I våras klubbade Post- och telestyrelsen sin strategi för framtidens svenska nummerplan. Det tar antagligen mer än tio år innan reformen är helt genomförd, men de första förändringarna kommer att visa...

Läs mer
29
aug

Appvågen inte slutet för kontaktcenter

Teleperformance nordiska vd, Jonas Berggren, tror inte på scenariot om att kundtjänstcentren är borta om fem år, en framtidsbild som vd för Telstra i Australien, David Thodey, lanserat. Alla kundtjänstcenter skulle ersättas av appar i smarta mobiler.

Jonas Berggren säger att man måste se uttalandet i ett sammanhang. – Det här uttalandet kommer just från den här personen och den verksamheten. Han har i uppgift att minska den ekonomiska press...

Läs mer
27
aug

Förslag om heltid orealistiskt

ARBETSTID Förslaget om lagstiftning om heltid väcker oro hos småföretagare. Färre lediga jobb och ökade kostnader är några konsekvenser. ”Fördelen med visstidsanställning är att vi snabbare kan möte efterfrågan på marknaden och tillgodose kundens behov”, säger Anna-Lena Bohm, vd för callcenterföretaget Uniguide

Mitt under valrörelsen väcker partier på vänsterkanten liv i frågan om rätt till heltidsjobb inom främst offentlig verksamhet, men på sikt är tanken att det ska spilla över på privat sektor. Bland...

Läs mer
21
aug

Svenskar vill inte vänta på hjälp visar ny undersökning

Svenskar är otåligast när det gäller att vänta på kundservice visar en ny undersökning av Interactive Intelligence där sju regioner granskats. Svenskar kan som mest tänka sig vänta tio minuter och de har så bråttom att kort väntetid är viktigare än att kundtjänsten har hög kunskap.

Interactive Intelligence presenterade nyligen resultaten från den årliga undersökningen Customer Service Experience Study där de granskar hur konsumenter upplever kundtjänst. Undersökningen visar på...

Läs mer
21
aug

Nytt nyhetsbrev ute!

Nu är Kontaktas nyhetsbrev för Augusti/September ute. Där kan du läsa allt om våra kommande aktiviteter, aktuella politiska frågor och senaste nytt från branschen!

Nyhetsbrevet hittar du här Är du intresserad av att få det direkt i din brevlåda? Skicka då ett mail till info@kontakta.se

Läs mer
8
jul

Bonnier bildar nytt säljbolag

Bonnier Business Media Sweden bildar säljbolaget Bonnier Business Media Sales, tillsammans med ägarna av RTM Business Partner

Eskilstuna-bolaget RTM Business Partner har 45 anställda och en årsomsättning på 24,5 miljoner kronor. Bland uppragsgivarna finns Studentnytta, Studieblocket, Bonnier och MTG. Alla på RTM som jobbar...

Läs mer
26
jun

Telefonförsäljare ett av få bristyrken enligt ny rapport

Enligt Arbetsförmedlingens senaste rapport "Vart finns jobben?" är telefonförsäljare ett av de få bristyrken som finns idag på den svenska arbetsmarknaden där det inte ställs krav på eftergymnasial utbildning.

Arbetsförmedlingens nya rapport ”Var finns jobben?” pekar på en allt starkare aktivitet bland företag som säljer tjänster till andra företag. Det leder till goda jobbmöjligheter för ingenjörer och IT-specialister....

Läs mer
Ladda fler artiklar
19
jun

Jonas Berggren ny nordisk VD på Teleperformance

Efter den tidigare vd:ns avhopp för att starta eget fyller nu Teleperformance den tomma stolen med Jonas Berggren, en man ur de egna leden.

Teleperformance är en av de stora drakarna i världen när det gäller outsourcade kontaktcenter och även här i Sverige hör de till de riktigt stora spelarna. Tidigare i vår klev Nordenvd:n Jonas Norén...

Läs mer
17
jun

Facebook kan aldrig ersätta telefonen

Roland Pihlström från Kontaktaföretaget Kalix Tele24 skriver klokt i Dagens Samhälle om hur telefonen fortfarande är den i särklass viktigaste kommunikationskanalen mellan kommuner och deras medborgare

Runtom i landet pågår ett arbete att förbättra kommunernas servicegrad på telefon. Det pågår i det tysta, i skuggan av den uppmärksamhet som ges till bland annat satsningar på Facebook och andra nya...

Läs mer
5
jun

Hot över telefonen allt vanligare

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, vill att folk tänker efter hur de bemöter telefonförsäljare. "Bara för att man pratar med någon över telefon innebär inte att det blir okej att ta till hot", skriver hon.

För ett par dagar sedan gick det att läsa om i Dagbladet att person som arbetar med telefonförsäljning blivit uppringd av en okänd man som hotat denne samt dennes barn och sambo. Detta är ett...

Läs mer
2
jun

Distans- och hemförsäljningslagen blir lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Den 13 juni träder en rad förändringar av konsumentlagstiftningen som rör Kontaktas medlemmar i kraft. Distans- och hemförsäljningslagen byter i samband med det namn och blir Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Bestämmelserna bygger på ett EU-direktiv (2011/83/EU).

Förändringarna påverkar Kontaktas medlemmar främst i fråga om när ångerrätten träder i kraft vid försäljning av tjänster, samt om hur informationsplikten ska uppfyllas. Avtal som ingås utanför...

Läs mer
26
maj

Tina Wahlroth skriver på SVT Opinion om hur köpare av telefonförsäljning måste ta större etiskt ansvar

Kontaktas VD Tina Wahlroth skriver idag på SVT Opinion om hur köpare av telefonförsäljning behöver ta ett etiskt ansvar för att köpa av bolag som behandlar både kunder och personalen schysst

Otrygga anställningar, låga löner och varken tjänstepension eller kollektivavtal. Det är vardagen för många svenska ungdomar som arbetar i oseriösa telefonsäljarbolag. Vår organisation har länge...

Läs mer
19
maj

Frivilligorganisationer måste bli bättre på att handla schysst telefonförsäljning

Nyligen gjorde tidningen arbetet en granskning av hur frivilligorganisationer köper fundraising via telefon. Granskningen visade att de enda granskade företagen som erbjuder sina anställda schyssta villkor är Kontaktaföretagen Vendator och Makalös.

Ur artikeln: Frivilligorganisationerna vill att de telefonsäljare som värvar givare åt dem ska ha bra villkor. Om Postkodlotteriets säljare har dåliga villkor är de bidrag vi får från lotteriet...

Läs mer
12
maj

Schyssta villkor och seriösa aktörer – en promemoria från Kontakta

Konsumentverket släppte nyligen Konsumentrapport 2014, som lyfte fram försäljning via telefon som ett av de största problemområdena för konsumenter. Kontakta deltog i förra veckan som expert i ett seminarium om rapporten, där vi presenterade våra ståndpunkter kring hur problemen kan komma till rättas med

Schyssta villkor och seriösa aktörer – en promemoria från Kontakta Inledning Försäljning via telefon är en av flera viktiga kanaler för företag att nå existerande och potentiella kunder med...

Läs mer
6
maj

Många åsikter om telefonförsäljning

Debattartikel av Tore Thallaug vd på SWEDMA: Politikerna agerar ofta med kortsiktiga mediala poänger snarare än långsiktighet och ett sunt företagsklimat. En kanal som det finns både starka åsikter...

Läs mer
5
maj

Kontakta intervjuas om Konsumentverkets förslag

Kontaktas VD Tina Wahlroth intervjuas av Nyheter24 om vilka konsekvenser Konsumentverkets förslag om okej-register och krav på skriftliga avtal skulle få för näringslivet.

– Om dessa åtgärdsförslag lagstiftas handlar det om tusentals arbetstillfällen som kommer att ryckas undan bara i det första skeendet. Sen har du alla arbetstillfällen runt om säljarna i form av...

Läs mer
31
mar

Konsumentvarning om betaltjänst för reklamspärr

Föreningen NIX-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen NIX-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra att varken Nix Spärrservice eller den föregivna betaltjänsten drivs eller sanktioneras av Föreningen NIX-Telefon

Att anmäla sig till de spärregister som NIX-Telefon handhar är helt kostnadsfria tjänster som görs direkt genom ett enkelt och kostnadsfritt telefonsamtal till 077 228 00 00 från den telefon som ska...

Läs mer
Ladda fler artiklar
24
mar

Södra Skåne sticker ut som en het tillväxtregion bland Kontaktas medlemsföretag

Nu har resultaten från vår medlemsundersökning börjat sammanställas. Fram träder bilden av att våra medlemsföretag, verksamma inom kundservice och försäljning via telefon, är välmående och att det finns ett tillväxtbehov i många delar av Sverige. Detta bådar gott inför att våra samarbeten med Arbetsförmedlingen och Samhall snart träder igång. Nedan kan ni se siffror för några av våra hetaste regioner, där södra Skåne sticker ut.

Ort: Årligt rekryteringsbehov: Helsingborg/Lund/Malmö Ca 615 Göteborg/Borås Ca 315 Stockholms län Ca 300 Östersund/Strömsund Ca 90 Umeå Ca 75 Sundsvall/Härnösand Ca 52 Vi...

Läs mer
19
mar

2004 Wecall AB välkomnas som nya medlemmar i Kontakta

Från och med mars välkomnas 2004 Wecall AB som medlemmar i Kontakta.

Wecall är ett callcenterbolag med ca 25 anställda med kunder i Sverige, Norden och delar av Europa. Wecall levererar idag telefontjänster på svenska, finska, norska, spanska och engelska....

Läs mer
17
mar

Socialdemokraterna svaret skyldig om ungas arbetsgivaravgifter

Johan Talenti, VD för Kontaktamedlemsföretaget Silentium, skriver hos Nyheter24 om hur Stefan Löfvén (S) är svaret skyldig om ungas arbetsgivaravgifter. En av de viktigaste frågorna för Kontakta i egenskap av företrädare för en bransch som anställer väldigt många unga.

"Många är kritiska till att regeringens och oppositionens politik liknar varandra alltmer. En tydlig skillnad ligger dock i hur de två regeringsalternativen ser på arbetsgivaravgifterna för dem...

Läs mer
6
mar

Arbetsförmedlingen fungerar bra - och dåligt

Arbetsförmedlingen får ofta kritik, men bilden skiljer sig beroende på var i landet man bor. Ur ett arbetsgivarperspektiv fungerar samarbetet med myndigheten bra i vissa delar av Sverige, sämre i andra.

Var det någon som såg kön som ringlade utanför arbetsförmedlingens port i centrala Stockholm häromdagen? Den var just då särskilt lång för att myndigheten av misstag råkat bjuda in många fler än som var...

Läs mer
19
feb

Lagstifta om att banda alla samtal (SvD)

Den oseriösa telefonförsäljningen är ett av våra största problem för konsumenter och småföretagare. Genom att använda sig av kortsiktiga, ofta rent kriminella metoder söker de tjäna sina pengar, samtidigt...

Läs mer
3
feb

Nya etiska regler – frågor och svar

Från och med den 1 februari 2014 förändrar branschorganisationerna Kontakta och SWEDMA sina etiska regler för försäljning per telefon. Med anledning av detta vill vi på Kontakta klarlägga fakta i frågan, då vi anser att det behövs. Vi har sammanställt de vanligaste frågorna vi får angående de nya etiska reglerna.

FRÅGA: Varför genomför Kontakta en förändring av de etiska reglerna? Vi märker nu ett teknikskifte där tyngdpunkten ”tippar över” från fast telefoni till mobil. Majoriteten av befolkningen under...

Läs mer
30
jan

SVT Morgonsoffa - Intervju med Tina Wahlroth och Gunnar Larsson, KoV

Inför införande av nya etiska regler den 1 februari intervjuades Tina Wahlroth, VD Kontakta och Gunnar Larsson, GD Konsumentverket om sina respektive åsikter i frågan. Konsumentverket hävdar att det...

Läs mer
29
jan

Intervju med Tina Wahlroth i Sveriges Radio om telefonförsäljning

Sveriges Radio P1: Lyssna på Så kommer du bättre överrens med telefonförsäljare

Från och med den 1 februari är det fritt fram för telefonförsäljare att ringa oss på våra mobiltelefoner. Vad kommer det här innebära för den stora slitningen som redan finns mellan konsumenter och en...

Läs mer
28
jan

Etiska regler teknikneutrala från 1 februari

För att möta marknadens behov i en värld som blir alltmer mobil har branschorganisationerna Kontakta och SWEDMA tidigare aviserat att de etiska reglerna för försäljning, insamling och marknadsföring via telefon blir teknikneutrala och även omfattar mobiltelefoner. Från den 1 februari träder ändringen i kraft.

Beslutet ligger i linje med Föreningen NIX-Telefons beslut att införa ett teknikneutralt spärregister för spärr av all typ av telefoni avseende samtal i försäljnings-, insamlings- och marknadsföringssamtal....

Läs mer
27
jan

GoExcellent certifierar service i världsklass

Det nordiska Contact center-företaget GoExcellents contact center i Stockholm har godkänts enligt COPC-standard release 5.0a. Certifieringen gäller uppdragen Viasat och SL i Stockholm, där man har en kundtjänst med mycket höga kvalitetskrav. GoExcellent erhöll sitt första COPC certifikat 2005 och har sedan dess årligen genomgått en revision.

- ”Vi är mycket stolta över att än fler av våra uppdrag certifieras inom denna internationella standard. Denna certifiering ökar andelen av uppdrag där GoExcellent levererar service i världsklass. Certifieringen...

Läs mer
Ladda fler artiklar
24
jan

Är mobiltelefonen en helig ko?

Nyligen uttalade sig konsumentombudsmannen, KO, om den förändring av de etiska reglerna för telefonförsäljning som branschorganisationerna Swedma och Kontakta beslutat att genomföra. I KO:s resonemang förekommer flera påståenden och antydningar som Swedma menar inte stämmer med verkligheten, och som ger intrycket att mobiltelefoni skulle inneha någon slags juridisk särställning

Men lagstiftningen gör ingen skillnad på fast eller mobil telefoni. I stället stipuleras generellt att den som inte vill ta emot sälj-, insamlings- eller marknadsföringssamtal ska slippa det (§ 21...

Läs mer
23
jan

KO tar strid mot teleförsäljning

Det ska vara förbjudet med säljsamtal till mobiltelefoner även i framtiden, anser konsumentombudsmannen. Det tycker inte branschen, och nu hamnar frågan i domstol.

Anmälningar om säljsamtal till mobiltelefoner har börjar ramla in till konsumentombudsmannen (KO). Energibolaget i Sverige är ett av de bolag som fått flest klagomål och nu drar KO bolaget till Marknadsdomstolen. –...

Läs mer
14
jan

Svea Telecom döms att betala 500 000 för brott mot NIX

Hårt kritiserade teleoperatören Svea Telecom döms att betala en halv miljon kronor i böter. Bolaget har ringt säljsamtal till personer som varit med i NIX-registret.

Aftonbladet har tidigare skrivit om Svea Telecom vars metoder har anmälts till Konsumentverket och andra myndigheter vid hundratals tillfällen. Teleoperatören anklagas bland annat för att systematiskt...

Läs mer
Ladda fler artiklar