Nyheter

11
dec

Utredningsförslag slår ut mängder av ungdomsjobb

Remissrundan för utredningen ”Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning” har avslutats och skarp kritik framförs från såväl branschorganisationer som enskilda företag. Förslaget att införa krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning hotar 10 000-tals arbetstillfällen.

Om företag inte kan sälja överlever de inte. Försäljning över telefon är av central betydelse branscher, såsom tidningar, el, bokklubbar, försäkring, telefoni och tv-tjänster. Hur många arbetstillfällen...

Läs mer
25
nov

Telefonförsäljare har också känslor

Debatt Elin Nilsson: "Era tunga ord ekar i mitt huvud varje kväll när jag och mina kollegor går hem från jobbet. "Byt jobb då!" tänker ni. Till er vill jag bara skrika".

Om skribenten Elin Nilsson är 19 år och har jobbat som telefonförsäljare i Marbella, Spanien. Det var en dag i April och jag hade fått ett besked som lyste upp mitt liv. Jag hade fått jobb...

Läs mer
21
nov

Skriftliga avtal riskerar ungdomsjobben

Att behöva skicka, ta emot, skriva under och sedan skicka tillbaka redan ingångna avtal innebär krångel för både företag och konsumenter, skriver Tina Wahlroth.

Svar till Örjan Brinkman med flera (NWT 10/11) Flera debattörer belyser den 10 november problemen med oseriösa telefonförsäljare och kräver skriftliga avtal som skydd för konsumenten. Förra...

Läs mer
19
nov

Vinnarna i Kontakta Challenge 2015!

Deltagarna i Kontakta Challenge har under 6 veckor, 6 oktober – 17 november, tillsammans motionerat 3,2 pass per vecka och 209 minuter per person. Det är långt över WHO’s rekommendationer för ett hälsosamt liv! En fantastisk insats från alla medarbetare som peppat och inspirerat varandra med över 16 000 kommentarer, likes och foton under denna period!”

Här finner ni de stora vinnarna! BÄSTA FÖRETAG pass/vecka   1. Loxysoft 2....

Läs mer
17
nov

Stenas kundtjänst till Profact Göteborg

Göteborgsföretaget Profact sköter numera Stena Lines kundtjänst. Profact tog hem eftertraktad upphandling och öppnar nytt kontor med ny personal.

I våras stod det klart att Göteborgsföretaget Profact AB vann kontraktet rörande Stena Lines kundtjänst. Under de gångna månaderna har nu uppdraget plockats över från den tidigare entreprenören och...

Läs mer
12
nov

Vendator byter namn till Hubbr

Vendator AB har som ett led i bolagets tillväxtstrategi under året förvärvat Bra Röster AB, Makalös AB samt Rationell Finans AB. I och med expansionen av bolagets produktutbud samt fokus på modernisering och tillväxt behöver verksamheten ett nytt namn som representerar hur den bedrivs idag och framåt.

Bolagsgruppen erbjuder idag centrala och kundnära lösningar inom contact center (både inbound och outbound), outsourcingtjänster inom försäljning och kundtjänst, bemanning, marknadsundersökningar samt...

Läs mer
9
nov

Föreningen Kontakta söker Medlemsansvarig

Kontakta söker person med huvudansvar för föreningens medlemmar över hela Sverige. Vi erbjuder ett arbete i en inspirerande och utmanande miljö där du får möjlighet att arbeta med frågor och arbetsuppgifter som driver utveckling inom kundservice och telefonförsäljning.

Din huvudsakliga arbetsuppgift består av att upprätthålla goda kontakter med våra medlemsföretag för att på så sätt bygga långsiktiga relationer med dem som är viktigast för oss, våra medlemsföretag....

Läs mer
28
okt

Com Hem tog emot Trygg Kundkontakt

Com Hem tog emot kvalitetsutmärkelsen Trygg KundKontakt när jag besökte Sundsvall i veckan. En stolt Ben Sadek, Säljchef TM & D2D, samt en glad Erika Karlsson, Head of Sales Customer Service,...

Läs mer
26
okt

Trygg Kundkontakt till 2004 Wecall

Utmärkelsen ”Trygg Kundkontakt” togs emot av Ulrika Thorén på 2004 Wecall AB när Tina Wahlroth från Kontakta besökte Sundsvall. Kvalitetsutmärkelsen syftar till att vägleda konsumenter till bolag som erbjuder seriösa och ansvarstagande kundservice och telefonförsäljning. Tina önskade ett stort grattis och tackade Wecall för ett föredömligt agerande i sin verksamhet!

Kontakta delar under hösten ut kvalitetsutmärkelsen ”Trygg Kundkontakt” till medlemmar som representerar etisk och ansvarsfull kundservice och telefonförsäljning. Märkningen reglerar att företagen efterlever...

Läs mer
20
okt

Skriftliga avtal hotar tidningsbranschen

En ny utredning föreslår införande av skriftliga avtal vid prenumerationsförsäljning av tidningar. Både TU och Sveriges Tidskrifter riktar skarp kritik mot utredarna och menar att de inte har gjort en analys av de ekonomiska konsekvenser ett skriftlighetskrav får. - För vår bransch skulle det innebära en katastrof, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

Allt började i oktober 2013 när dåvarande konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) tillsatte en utredning för bättre konsumentskydd vidtelefonförsäljning. Förslagets syfte var att stärka konsumenters ställning...

Läs mer
Ladda fler artiklar
20
okt

Från noll till hundra - men nu bromsar han in

Sleiman Mashoun har gått från att bo på härbärge till att leda ett telesäljbolag med 100 anställda. Många är unga med invandrarbakgrund. "Det brinner i ögonen på dem. De vill tjäna egna pengar och åstadkomma något med sina liv. "

Sleiman Mashoun är andra generationens invandrare, 34 år och som gått från en utmanande uppväxt till att idag bedriva eget bolag med 100 anställda. Verksamheten går bra, men han vågar inte längre satsa...

Läs mer
19
okt

Trygg Kundkontakt - Grattis till Citysälj och Profact

Kontakta har under hösten tilldelat kvalitetsutmärkelsen "Trygg Kundkontakt" till medlemmar som representerar etisk och ansvarsfull kundservice och telefonförsäljning.

Så här glada blev Niclas Högfeldt och Phillip Manfredsson på Citysälj samt Jonathan Olsson på Profact när de fick kvalitetsutmärkelsen "Trygg Kundkontakt" från Kontakta fredagen 16 oktober...

Läs mer
15
okt

Stoppa de kriminella telefonförsäljarna

DEBATT: Under veckan har Aftonbladet avslöjat hur kriminella som utger sig för att vara telefonförsäljare lurar småföretagare in i avtal de inte vill ingå. Konsekvenserna har varit förödande för enskilda företag och privatpersoner. 17 företag som säljer via telefon replikerar: Inför krav på inspelning av hela försäljningssamtal

Aftonbladets granskning är efterlängtad. Dessa kriminella personer drabbar inte bara småföretagare och konsumenter, utan även alla seriösa företag som använder telefonen för att sälja sina tjänster...

Läs mer
12
okt

Vasakronan utsedd till Trygg Kundkontakt

Märkningen Trygg Kundkontakt ska vägleda konsumenterna till företag som arbetar med seriös kundservice och telefonförsäljning. Bakom utmärkelsen står Kontakta, en bransch- och intresseförening för företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning.

Det är medlemsföretag som lever upp till Kontaktas etiska riktlinjer som tilldelas märkningen Trygg Kundkontakt. Märkningen ska öka konsumenternas trygghet och göra det enklare för kunder att få reda...

Läs mer
28
sep

Regeringen vill öka skyddet mot falsk reklam

Regeringen vill öka skyddet för den som drabbas av falsk reklam och aggressiv telefonförsäljning. Nu föreslås en lagändring som ska ge Konsumentombudsmannen större befogenheter att stoppa oseriös verksamhet.

Förra året kom 4.985 anmälningar in till Konsumentverket från privatpersoner som känner sig lurade av orimliga avtalsvillkor eller vilseledande marknadsföring. Hittills i år är den siffran 4.354. Nu...

Läs mer
14
sep

Regeringen tvingar företag i konkurs

Debatt. För att fler unga ska få jobb krävs låga avgifter för att anställa, avskaffade turordningsregler och flexiblare arbetsrätt, men regeringen ökar i stället skatten, skriver Liberala studenter i Uppsala

Regeringen tror att den kan skapa fler jobb genom högre skattetryck, men tvingar företag som anställer unga i konkurs. Vad som behövs är istället lägre skatter, avskaffade turordningsregler och en...

Läs mer
9
sep

Kontaktas remissvar till utredningen ”Stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning” SOU 2015:61

Stockholm, 9 september 2015

Sammanfattning Utredningens förslag att införa krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning skulle leda till såväl ökade konsumentproblem, som kraftigt ökade kostnader och minskad försäljning...

Läs mer
1
sep

Lägre arbetsgivaravgift ökade jobbchansen för unga

SKATTER I två steg, med start 1 augusti, slopas den sänkta arbetsgivaravgiften för unga under 26 år. Lägre arbetsgivaravgift för unga är ”en ineffektiv åtgärd för att skapa jobb”, tycker regeringen. Kristina Sörestam, 26 år från Umeå, håller inte med. Hon har nyligen blivit vald till årets teamleader på kundhanteringsspecialisten Transcoms Umeåkontor.

Kristina gick ut gymnasiet 2008 och funderade över livet några år. 2010 bestämde hon sig för att gå vidare till universitet, men hoppade av i förtid. Sedan 2013 har hon jobbat på Transcom. – Jag hade...

Läs mer
31
aug

På bekostnad av riktiga jobb

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson för en politik som gör att traineeplatserna prioriteras före riktiga jobb

Från och med den 1 augusti höjdes arbetsgivaravgiften för unga från 10 procent till drygt 25 procent. Resten av rabatten kommer att slopas under 2016. På Svenskt Näringslivs webbplats återger flera mindre...

Läs mer
16
aug

Förändrad bild av säljjobb kan sänka arbetslösheten

Debatt. Telefonförsäljningsbranschen anställer i hög grad grupper som står längre från arbetsmarknaden än andra. Ungdomsarbetslösheten är sedan länge rekordhög.Bara i Västerbotten är 2 058 unga mellan 18 och 24 år arbetslösa enligt siffror från Arbetsförmedlingen. Det motsvarar en arbetslöshet på 12,1 procent. Men samtidigt som många saknar arbete finns det också lediga jobb. I slutet av maj fanns exempelvis 126 lediga försäljningsjobb att söka.

Att ändra den obalans som finns mellan arbetslösa unga och lediga säljjobb borde vara en prioriterad uppgift för både oss i branschen och för alla politiker som vill öka sysselsättningen. Säljjobb...

Läs mer
Ladda fler artiklar
14
aug

Slopad ungdomsrabatt tvingar Reffekt till konkurs

Höjningen av arbetsgivaravgiften för unga blev spiken i kistan för telemarketingföretaget Reffekt. En vecka efter att höjningen genomfördes lämnade företagets vd och ägare, Micael Jönsson in en ansökan om konkurs. ”Det är en direkt konsekvens av avgiftens höjning”, säger han.

Regeringen har beslutat att höja arbetsgivaravgiften för unga i två steg. Från och med den 1 augusti höjdes arbetsgivaravgiften för unga från 10 procent till drygt 25 procent, och resten av rabatten...

Läs mer
2
aug

Nytt förslag kan försvåra för dagstidningarna

Debatt: Krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning riskerar att skapa onödigt krångel för dagstidningarna och deras prenumeranter. Det riskerar att minska antalet prenumerationer och därmed tidningarnas intäkter i ett läge när dagspressen redan står inför tuffa ekonomiska utmaningar, skriver Per Hultengård, chefsjurist, Tidningsutgivarna.

Nyligen presenterades ett utredningsförslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Tidningsutgivarna (TU) bedömer att detta skulle påverka många tidningar negativt. Fler än nio av tio,...

Läs mer
31
jul

Telemarketingfirmor hotas av lagförslag

Mia Eng: Befarar minskning 30 till 40 procent

Telefonsäljarjobben kan bli färre om ett nytt lagförslaget blir verklighet. Det tror Mia Eng, produktionschef på säljföretaget Prospector i Lidköping. Enligt lagförslaget ska enbart skriftliga avtal...

Läs mer
24
jul

Få läser avtalsvillkor vid köp på nätet

2015-07-24 Pressmeddelande: Varannan konsument, 52 procent, läser sällan eller aldrig avtalsvillkoren när de handlar på internet. Bland dem som läser avtalen anger endast 15 procent att de läser dem noggrant. Det visar en opinionsundersökning som Novus gjort på uppdrag av Kontakta. Trots det presenterades nyligen ett utredningsförslag om att införa krav på skriftliga avtal också vid telefonförsäljning.

– Undersökningen visar att skriftliga avtal inte automatiskt stärker konsumentskyddet eftersom få läser avtalen ordentligt. Den som vill luras kan därmed göra det även skriftligt. Ge i stället Konsumentverket...

Läs mer
20
jul

Vendator ingår avtal om förvärv av Makalös AB

Vendator ingår avtal om att förvärva Makalös AB (”Makalös”) ett bolag verksamt inom värdeskapande kundkommunikation med produktion i Stockholm, Lissabon och Karlstad Förvärvet ökar...

Läs mer
17
jul

Bättre att jaga oseriösa företag

Om jag får bilda regering så kommer jag att kräva besked av varje statsråd och varje myndighetschef om ett beslut innebär fler jobb eller ej. Citatet är från statsminister Stefan Löfven under valrörelsen 2014. Nu har han chansen att avkräva besked av konsumentminister Per Bolund.

Strax innan semestrarna föreslog utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Trots goda intentioner är det ett dåligt förslag som hotar 10 000-tals...

Läs mer
17
jul

Ändrad bild av säljjobb kan sänka ungdomsarbetslösheten

Ungdomsarbetslösheten är sedan länge rekordhög. Samtidigt som många saknar arbete finns det också lediga jobb.

Bara i Dalarna är 1 762 unga mellan 18 och 24 år arbetslösa enligt siffror från Arbetsförmedlingen. Det motsvarar en arbetslöshet på 11,9 procent. I slutet av maj fanns exempelvis 313 lediga försäljningsjobb...

Läs mer
16
jul

Förslaget hotar jobb för telefonförsäljare

Ett nytt förslag på lagstiftning om skriftliga avtal inom telefonförsäljningen kan innebära att tiotusentals arbetstillfällen försvinner

I slutet på juni presenterade ”Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning” ett förslag som går ut på att företag som bedriver telefonförsäljning ska bli tvungna att skicka ut skriftligt avtal...

Läs mer
8
jul

Nya regler för telefonförsäljning hotar jobb i Gävleborg

En statlig utredning har nyligen föreslagit att krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning ska införas. Men förslaget stärker inte konsumenternas skydd mot det fåtal företag som missköter sig. Däremot skulle det leda till färre jobb i Gävleborg, skriver företrädare för bland andra Kontakta, Sveriges Annonsörer och Tidningsutgivarna. De vill istället behålla dagens reglering med muntliga avtal och två veckors ångerrätt.

Läs hela artikeln här

Läs mer
25
jun

Förändring av ångerrätten

En förändring har skett i hur ångerrätten i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ska tolkas. Lagen ger konsumenter rätt att återlämna varor inom två veckor, även om de inte längre är i "väsentligt oförändrat skick". Konsumenten kan behöva stå för viss värdeminskning, men det förutsätter att näringsidkaren har informerat om detta.

Svensk Handel är kritisk till lagen, som stiftats på EU-nivå. — Det finns en oro för att konsumenter i högre grad kommer att lämna tillbaka använda varor. Det blir som att tvinga företag att hyra...

Läs mer
Ladda fler artiklar
24
jun

Skriftliga avtal stärker inte konsumentskyddet

Den 17 juni 2015 presenterade Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning ett förslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Förslaget bidrar inte till ökat konsumentskydd. Däremot riskerar det att leda till minskad lönsamhet och färre jobb i företag som är beroende av att göra affärer via telefon. Det visar en rapport som Handelns utredningsinstitut (HUI) gjort på uppdrag av Föreningen NIX-Telefon.

– Vi ifrågasätter inte de goda intentionerna bakom förslaget. Men skriftliga avtal är fel väg att gå och stoppar inte de telefonskojare som struntar i lagar och regler. Ge i stället Konsumentverket...

Läs mer
17
jun

Skriftliga avtal vid telefonförsäljning hotar 10 000-tals jobb utan att konsumentskyddet stärks

2015-06-17: Utredningsförslaget om att kräva skriftliga avtal vid telefonförsäljning, som presenterades för konsumentminister Per Bolund idag, stoppar inte oseriösa företag som lurar konsumenter. Däremot riskeras 10 000-tals jobb när seriösa företag drabbas av försäljningstapp och ökade administrativa kostnader. Det säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta, som vill se andra åtgärder för att få bort oseriösa försäljare.

Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) kommer skriftliga avtal vid telefonförsäljning att leda till ett försäljningsbortfall på ca 30 procent bland de företag som i hög utsträckning använder...

Läs mer
16
jun

Märkningen Trygg Kundkontakt ska skydda konsumenter från oseriösa telefonförsäljare

2015-06-16: Kontakta, branschorganisationen för kundservice och försäljning, har tagit fram en ny märkning för etiska kundkontakter, Trygg Kundkontakt, som ska vägleda konsumenterna till seriösa telefonförsäljare.

- Det finns ett problem med oseriösa telefonförsäljare som lurar eller pressar konsumenter in i avtal de inte vill ingå. Det är ett fåtal företag som förstör för alla andra och vi vill bidra till att...

Läs mer
15
jun

Krav på skriftliga avtal riskerar slå mot ungdomsjobb

2015-06-15: Inom kort presenterar Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning sina slutsatser om bland annat krav på skriftliga avtal och aktivt samtycke vid telefonförsäljning – två förslag som riskerar att leda till att många unga förlorar sina jobb. Telefonförsäljningsföretag är viktiga arbetsgivare för ungdomar och utrikesfödda, framför allt i glesbygden. Detta konstaterar en nyligen publicerad rapport från Handelns Utredningsinstitut (HUI).

Företag räknar med ett försäljningsbortfall på 30 procent om krav på skriftliga avtal införs. Det visar en ny rapport från HUI Research. Telefonen används i nära hälften av fallen när svenska...

Läs mer
5
jun

Ny utbildning för etisk telefonförsäljning och kundservice

2015-06-12 : Nu lanseras KontaktAkademin, en utbildning för etisk försäljning och kundservice över telefon. Utbildningen ska ge säljarna verktyg och redskap för att genomföra professionell försäljning på ett seriöst och etiskt sätt

- Vi har skapat KontaktAkademin för att hjälpa våra medlemmar och deras medarbetare i ett av våra viktigaste uppdrag, att säkra seriösa och professionella kundkontakter, säger Tina Wahlroth, vd på...

Läs mer
28
maj

Ny överenskommelse om ångerrätt vid elavtal

När lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ändrades för ett år sedan ändrades ångerrätten för elkunderna. Nu har Konsumentverket och branschorganet Svensk Energi kommit överens om nya avtalsvillkor på elområdet för konsumenter

Det nya avtalet innebär bland annat att ångerfristen för avtal som ingås på distans börjar löpa först den dag konsumenten får en bekräftelse på avtalet som innehåller information om ångerrätten. Ångerrätten...

Läs mer
21
maj

Försäljning till mobiltelefoner i linje med god marknadsföringssed

Marknadsdomstolen har nu fattat beslut i ett mål mellan Konsumentombudsmannen (KO) och SverigesEnergi elförsäljning Privat 1 AB. Domstolen fastslår att marknadsföring till konsument genom påringning till mobiltelefon är förenlig med god marknadsföringssed.

Hela avgörandet kan läsas här

Läs mer
7
maj

Skriftliga avtal stoppar inte oseriösa

”Det finns oseriösa företag inom vår bransch. Lägg resurser på att stoppa dem i stället för att försvåra för oss seriösa och äventyra jobb”. Det säger Urban Ståhl, vd på callcenterföretaget Online Sverige i Lund. Han och branschen är djupt oroade över förslaget på krav på skriftliga avtal.

I dagsläget räcker det med en inspelad muntlig överenskommelse – en orderbekräftelse – för att ett avtal ska gälla vid telefonförsäljning. Nu finns förslag att komplettera den muntliga bekräftelsen med...

Läs mer
30
apr

Kontakta välkomnar Silver Lining AB och Telisol AB som nya medlemmar!

Kontaktas styrelse fattade på sitt senaste möte beslut om att acceptera Silver Lining AB och Telisol AB som nya aspirantmedlemmar i Kontakta. Ett första viktigt steg mot ett fullvärdigt medlemskap i Kontakta.

Ett medlemskap i Kontakta är ett bevis på att man som företag har en tydlig ambition om att ta ett stort etiskt ansvar både i fråga om hur man behandlar sina anställda och kunder. Silver Lining AB och...

Läs mer
28
apr

Skriftliga avtal stoppar inte oseriösa säljare

En statlig utredning föreslår krav på obligatoriska skriftliga avtal vid affärer över telefon, i förhoppning att det skulle stärka konsumentskyddet. Men vår Novus-undersökning visar att konsumentskyddet snarare skulle försvagas, skriver Tina Wahlroth, vd Kontakta.

Oseriösa företag som säljer via telefon är ett problem. De är ett problem för de människor som genom påtryckningar luras in i avtal de inte vill ingå. Men de är också ett problem för alla seriösa företag...

Läs mer
Ladda fler artiklar
21
apr

145 nya jobb i Göteborg efter GoExcellents etablering

Fram till årsskiftet planerar företaget GoExcellent att anställa 145 personer till ett nytt callcenter i Telias gamla kontorslokaler i Gårda. Det som gjorde att valet föll på Göteborg var rätt lokaler, bra kommunikationer och goda rekryteringsmöjligheter.

– Det här är en etablering som ger arbetstillfällen för många ungdomar. Tack vare att vi snabbt hittade lämpliga lokaler och kunde hjälpa till med annan service från kommunen föll valet på Göteborg,...

Läs mer
20
apr

Operatörer agerar mot oseriös telefonförsäljning

Sveriges sex största nätägande operatörer har presenterat en handlingsplan för att komma tillrätta med oseriös telefonförsäljning. Arbetet att ta fram handlingsplanen har samordnats av Post- och telestyrelsen (PTS)

PTS har under de senaste åren tagit emot många klagomål från konsumenter på oseriös telefonförsäljning, det vill säga när man blivit kund hos en telefonoperatör utan att ha tackat ja till detta eller...

Läs mer
17
apr

Nya regler riskerar jobb inom telemarketing

Regeringen överväger skärpta regler vid telefonförsäljning. Branschen är mycket oroad. ”Det kommer att innebära dramatiska skillnader med mycket negativa följdreaktioner”, säger Tina Wahlroth, vd på branschorganisationen Kontakta.

I dagsläget räcker det med en inspelad muntlig överenskommelse – en orderbekräftelse – för att ett avtal ska gälla vid telefonförsäljning. Regeringen vill nu komplettera den muntliga bekräftelsen med...

Läs mer
16
apr

Halebops hjärta finns i Borlänge

För tolv år sedan var det sex personer som satt i Kupolen och skötte supporten och kundtjänsten åt den då lilla nya mobiloperatören Halebop. I dag är de 65 personer, och kontoret är bemannat dygnet runt.

Halebop startade år 2000, och ägs sedan 2001 av Telia Sonera. I början hade företaget fokus på kontantkort till mobiltelefoner. Sedan 2003 har företaget Releasy i Borlänge skött Halebops kundtjänst och...

Läs mer
16
apr

”19 000 jobb för unga hotas”

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, branschorganisation för kundservice och telefonförsäljning, säger att runt 5 000 jobb hotas i den näringen av höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga, då inte alla uppdragsgivare accepterar höjda priser.

Minst 19.000 ungdomsjobb hotas av budgetens höjda arbetsgivaravgift. Det hävdar Svenskt Näringsliv och pekar på främst telefonförsäljning, handel, hotell och restaurang. Minst 19.000 ungdomsjobb...

Läs mer
15
apr

Tre & Hallon får kritik för anställningsvillkoren hos försäljningsbolag

Kontaktas VD Tina Wahlroth kritiserar i Göteborgs Posten Tre & Hallon för att de inte ställer krav på anställningsvillkor för personal på försäljningsbolag man anlitar. Branschens arbete för schysta villkor undermineras

Mobiloperatören 3 och systeroperatören Hallon diskuterar ”eventuella åtgärder” mot Nordic Voice i Göteborg. Samtidigt får 3 och Hallon stark kritik för att man använder företag som erbjuder ”usla villkor”. Som...

Läs mer
9
apr

Någon måste betala för ökade kostnader

Sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar och införandet av skriftliga avtal vid telefonförsäljning diskuterades när kommunpolitiker besökte företaget Online Sverige i Lund.

Emma Link, vice vd för callcenterföretaget Online Sverige, visade runt i verksamheten. I de ljusa lokalerna var stämningen god och glada tillrop hördes då någon ur personalen lyckats sälja. Företaget...

Läs mer
8
apr

Är ditt kontaktcenter redo för förändring?

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, skriver i Telekom Idag om hur marknaden för kontaktcenterverksamhet kommer att förändras framöver och om hur Kontakta nu kommer att återuppta arbetet med att ta fram etiska regler för kundservice.

En gammal sanning är att förändringstrender ofta överskattas i det korta perspektivet, men underskattas i det längre. En av de stora förändringarna som förutses för alla företag som arbetar med kundinteraktioner...

Läs mer
26
mar

"Stoppa Telefonförsäljningen Ltd" granskas av PLUS

PLUS granskar "Stoppa telefonförsäljning", det bolag som falskeligen erbjuder NIX mot betalning. Då bolaget bedrivit sin verksamhet från Malta har det varit svårt att komma åt dem. Här vilar enligt Kontakta ett ansvar på våra politiker att se till att tillsynen och samverkan hos konsumentmyndigheter inom EU skärps

Stoppa Telefonförsäljngen Ltd var under 2014 det i särklass mest anmälda bolaget i Sverige till Konsumentverket rörande telefonförsäljning och det näst mest anmälda bolaget totalt. De 284 anmälningarna...

Läs mer
16
mar

Kontakta välkomnar Client Solutions AB och Drecera AB som fullvärdiga medlemmar!

Kontaktas styrelse fattade på sitt senaste möte den 11 mars beslut om att acceptera Client Solutions AB och Drecera AB som fullvärdiga medlemmar i Kontakta.

Client Solutions AB och Drecera AB har för Kontaktas styrelse bevisat att de uppfyller de kraven för fullvärdigt medlemskap. Ett fullvärdigt medlemskap i Kontakta är den tyngsta kvalitetsstämpeln...

Läs mer
Ladda fler artiklar
13
mar

Kontakta välkomnar Scawiba AB och Setsale AB som nya medlemmar!

Kontaktas styrelse fattade på sitt senaste möte den 11 mars beslut om att acceptera Scawiba AB och Setsale AB som nya aspirantmedlemmar i Kontakta. Ett första viktigt steg mot ett fullvärdigt medlemskap i Kontakta.

Ett medlemskap i Kontakta är ett bevis på att man som företag har en tydlig ambition om att ta ett stort etiskt ansvar både i fråga om hur man behandlar sina anställda och kunder. Scawiba AB och Setsale...

Läs mer
11
mar

Förlängt uppdrag för utredning om telefonförsäljning

Regeringen beslutade vid sitt sammanträde den 26 februari att förlänga utredningstiden för utredningen Konsumentskyddet vid telefonförsäljning (Dir 2013:95) Uppdraget ska i stället redovisas senast den 30 juni 2015.

Läs mer
5
mar

Kalix Tele24 får uppdrag i Solna

Solna stad har beställt en så kallad overflow-tjänst av telefonist- och kundtjänstföretaget Kalix Tele24. När Solna stads eget kontaktcenter inte hinner med kopplas samtalen vidare till Kalix.

- Det är spännande att vi får vara del i ett så ambitiöst projekt. Flera kommuner jobbar på liknande sätt idag, men Solna siktar högt, säger Michael Persson, produktionschef på Kalix Tele24. Läs...

Läs mer
19
feb

Nya regler kring automatisk avtalsförlägning

Från 1 mars träder en ny lag i kraft som stärker konsumentskyddet vid automatisk avtalsförlängning.

En ny lag ska stärka skyddet för konsumenter som ingått avtal som förlängs automatiskt. Det är vanligt att ett tidsbestämt avtal mellan ett företag och en konsument förlängs om konsumenten inte säger...

Läs mer
16
feb

Telemarketingbolaget Uniq Dialog är Årets jobbkomet på Malmö näringslivsgala

Telemarketingföretaget Uniq Dialog växte från 29 till 36 anställda mellan 2012 och 2013. De omsatte 15,7 miljoner kronor 2013 och hade en omsättningstillväxt på 26,6 procent. Priset ”Årets jobbkomet” delas ut av stiftelsen Uppstart Malmö och går till ett företag som skapat många nya arbetstillfällen i staden. Gärna jobb som bryter utanförskap.

– Man blir helt mållös när man kommer upp här och ställer sig, pustar Sleiman Mashoun, vd på Uniq Dialog. Sedan finner han sig och tackar sin fru och sina medarbetare. Prispengarna väljer han...

Läs mer
13
feb

GoExcellent öppnar göteborgskontor

GoExcellent inleder verksamhet i Göteborg under våren 2015. GoExcellent kommer att ligga i Gårda Park, nära Ullevi med god närhet till kollektivtrafik. Rekrytering startar denna vecka.

GoExcellent genomför för närvarande inflyttningen och förbereder plats för inledningsvis cirka 140 stolar med stora möjligheter till ytterligare expansion. Läs mer här

Läs mer
12
feb

Telge Energi väljer Kontaktaföretag

Telge Energi har nu beslutat att endast använda sig av samarbetspartners som är medlemmar i Kontakta.

Med anledning av den kritik som riktats mot en av våra leverantörer inom telemarketing, Compello, har vi nu gjort en djupare analys utifrån avtalet vi har med bolaget. Efter att vi har gjort analysen...

Läs mer
9
feb

"Fler unga kommer att må dåligt"

Att höja arbetsgivaravgiften för unga kommer bara leda till ökad arbetslöshet och ökad psykisk ohälsa bland ungdomarna, tror 20-åriga Fredrika Lundin som jobbar på kundserviceföretaget Ageris i Strömsund. Att snabbt komma in på arbetsmarknaden efter att man slutat skolan betyder otroligt mycket för ungdomarna.

– Jag kunde gå direkt från gymnasiet till ett fast jobb, det var en underbar känsla! Att få en uppgift, ett jobb och känna sig behövd är otroligt viktigt för självkänslan. Den ekonomiska friheten som...

Läs mer
7
feb

Ett NIX ska vara ett NIX – nu skärps reglerna

Föreningen NIX-Telefon skärper nu reglerna i syfte att stärka konsumenters möjlighet att tacka nej till oönskade säljsamtal via telefon. Undantagen för när Nix inte gäller stramas åt, enskilda näringsidkare utan aktiv verksamhet omfattas och högre krav på företag att kontrollera sina register mot NIX införs.

Konsumenter som inte önskar bli kontaktade av försäljare via telefon ska slippa det, det är därför NIX-registret finns till. Reglerna har dock vissa undantag, vilka nu ska stramas åt ordentligt. När...

Läs mer
2
feb

Telekområdgivarna lanserar nya uppföranderegler

De nya reglerna är framtagna i samarbete med de operatörer som är med i Telekområdgivarna. Från årsskiftet är ytterligare tre operatörer med och en stor majoritet av alla konsumenter har därmed en operatör som är med i Telekområdgivarna.

Ett problem som blivit vanligare är till exempel vilseledande information vid försäljning och Telekområdgivarna har därför lagt stort vikt på detta i de nya reglerna. Uppförandereglerna omfattar...

Läs mer
Ladda fler artiklar
26
jan

Stort grattis till Kontaktaföretagen Kalix Tele24 & Vattenfall för SM i Telefoni vinst!

Tillsammans med Vattenfall vann Kalix Tele 24 klassen för telefonväxlar med mer än 8 000 anknytningar. Kalix Tele 24 har hand om hela Vattenfalls administrativa telefonväxel, med närmare 30 000 samtal per månad, och nu prisades alltså företagen med en SM-titel.

Läs hela nyheten här

Läs mer
22
jan

På krångelfronten intet nytt

Sanna Rayman skriver på SvDs ledarsida en utmärkt text om farorna med att oreflekterat införa nya regler och pålagor på näringslivet vilka drabbar både oseriösa och seriösa företag

Ur texten: Skälen att addera krångel är många. När vi diskuterar hårdare regler för avtal ingångna via telefonförsäljning är det att öka krånglet. När vi sätter in åtgärder mot bluffakturor...

Läs mer
Ladda fler artiklar