Nyheter

12
dec

Arbetet mot oseriös försäljning utökas

Sedan 2015 har de största nätägande teleoperatörerna haft en gemensam handlingsplan mot oseriös telefonförsäljning av abonnemang. Operatörerna har nu enats om att utöka detta arbete. Nu omfattas även försäljning till enskilda näringsidkare och annan försäljning än telefonförsäljning (till exempel försäljning i gallerior).

- Operatörerna har tillsammans med Post- och telestyrelsen, Telekområdgivarna och Konsumentverket arbetat engagerat med den oseriösa telefonförsäljningen och det är glädjande att handlingsplanen nu utvidgas....

Läs mer
2
dec

Nu införs skärpta krav på bekräftelse vid telefonförsäljning

Stockholm den 2 december 2016Till årsskiftet 2017 kommer nya etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument att träda i kraft. De nya reglerna garanterar att konsumenterna...

Läs mer
25
nov

Lagstiftning ska styras av fakta, inte attityder

Presskommentar till Konsumentverkets undersökning om inställning till telefonförsäljning

”Minskning av klagomålsanmälningar mot telefonförsäljning ett resultat av Konsumentverkets satsning”Konsumentverket presenterade idag (25/11) en undersökning som redovisar konsumenters inställning till...

Läs mer
21
nov

Partier backar från åtgärder mot telefonskojare

Flera partier backar nu från kravet på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Säljbranschens motkampanj har vunnit gehör och regeringens lagförslag dröjer. Med det kan få stöd från oväntat håll, visar SVT Nyheters kartläggning.

Äldre, sjuka och funktionshindrade binds upp på tjänster och abonnemang som de inte vill ha. Oseriös telefonförsäljning har länge betecknats som ett av de största konsumentproblemen, och många uppfattar...

Läs mer
4
nov

Hårdare lagar går ut över de seriösa försäljarna

Telefonen är en viktig kanal för försäljning, både för näringsliv, lotterier och organisationer. En lag med krav på skriftliga avtal slår mot de seriösa aktörerna och jobben, skriver Tina Wahlroth, vd Kontakta, i en replik.

REPLIK | KONSUMENTSKYDDI ett debattinlägg i SvD Näringsliv (29/10) kräver Jan Bertoft med flera att Sverige ska lagstadga om att avtal vid telefonförsäljning måste bekräftas av kundeni efterhand för att...

Läs mer
26
okt

Försäljning försörjer oss alla

Tänk på det en stund. Försäljning försörjer oss alla. Säljare är världens viktigaste personer. Utan försäljning så stannar världen. Varenda produkt, allt från motoroljan i din bil till kaffet du sitter och dricker har någon gång sålts. Alla skattepengar, momspengar, alla samhällsfunktioner, alla bidrag, alla löner finansieras av försäljning.

Jag vet inte hur många gånger jag hört det. Jaha du är en sådan jobbig jävel som ringer och lurar folk? Min instinkt vill svara: Ja och du är en sån där jävla bonde som luktar illa, missköter djuren och...

Läs mer
19
okt

Den hårda tonen gör mig orolig

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, har som mission att höja statusen för jobben inom telefonförsäljning och kundservice. "Den dag du stolt kan berätta för din mormor att du arbetar som telefonförsäljare har jag nått mitt mål", säger hon.

Föreningen Kontakta, som företräder ett hundratal företag inom kundservice och telefonförsäljning, delar passande nog sina lokaler i Solna med ett kundserviceföretag. Många aktiviteter och täta kontakter...

Läs mer
29
sep

Högt spel om lurig försäljning

Konsument Tusentals svenskar känner sig lurade av ohederliga telefonförsäljare. En ny lag är på väg – men det går trögt och en del tror att den aldrig blir verklighet.

Falska påståenden om tävlingsvinster. "Lägre" priser som blir högre. "Gratis" provpaket som leder till dyra abonnemang. Det är några av de knep som oseriösa säljare använder – ofta handlar det om hälsopiller...

Läs mer
26
sep

Tvinga inte in kunderna i ett hörn - möt dem där de är

Det är ett stort gap mellan svensk och amerikansk kundservice om man tittar på den nivå av service de bedriver och den som vi i många fall ser i Europa. Systemet med dricks har hjälpt amerikanska bolag att göra sitt allra bästa för att serva kunderna. Att göra något extra för kunden och att vara ett snäpp bättre än konkurrenterna startade ett race om vem som kunde serva kunden bäst. Allt detta är förstås en vinst för kunden. I slutet av dagen är vi också alla konsumenter som uppskattar en hög servicenivå.

Detta är personlig serviceVi i Europa och speciellt i Sverige och de nordiska länderna, samt mitt hemland Holland, kan lära av amerikanerna. Vi måste lära oss mer personlig service och inte bara att svara...

Läs mer
22
sep

I Sverige vill vi inte chatta med en robot

63 procent av de tillfrågade i en undersökning från Accenture svarar att de vill att kundserviceärendena sköts av människor.

Chattbots spås bli stort inom kundservice framöver, artificiell intelligens som kan ersätta människor och ta hand om enklare ärenden. Men de svenska kunderna verkar generellt inte vara jättesugna på att...

Läs mer
Ladda fler artiklar
29
aug

Nu är det styrkt: kundnöjdhet ger högre avkastning

Är nöjda kunder också lönsamma? Ja, slår två nya, svenskaforskningsrapporter fast. För varje procentenhet högre kundnöjdhet så ökar avkastningen 5 procent.

Bakom resultaten ligger 4 miljoner kund datapunkter från EPSI:s kundundersökningar. De har kopplats ihop med finansiell data och sedan kompletterats med intervjuer, berättar Jacob Hallencreutz, vd på EPSI...

Läs mer
29
aug

Det här vill unga ha när de söker jobb

När unga väljer arbetsplats är arbetsuppgifterna och kollegorna viktigast. Detvisar en Sifo-undersökning som genomförts av kundserviceföretaget Transcom.

Förutom arbetsuppgifterna och bra kollegor rankar personer mellan 16–29 år en trygg anställning allra högst. Det svarar fyra av tio unga. Att chefen är bra anses också vara viktigt för tre av tio unga...

Läs mer
25
jul

Stärkt konsumentmakt oroar

Var sjätte anmälan till Konsumentverket rör telefonförsäljare. Ofta är det äldre som drabbas. I höst träder en ny lag i kraft som stärker Konsumentombudsmannens makt att stoppa oseriösa företag. Men lagen riskerar att slå hårt mot småföretagare, befarar Svensk Handel.

Allt fler konsumenter får problem på grund av oseriösmarknadsföring, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Den nya lag som riksdagen nu har fattat beslut om ger Konsumentombudsmannen (KO) starkare...

Läs mer
30
jun

Rapport: Digital kundservice i Sverige 2016

Det digitala området fortsätter att utvecklas snabbt. Det påverkar i allra högsta grad även kundserviceorganisationer. Nya digitala kanaler växer fram och kundernas krav på bemötande, tillgänglighet och...

Läs mer
27
jun

Svenska GoExcellent förvärvas av globala franska kundservice-koncernen WebHelp

Kundserviceföretaget GoExcellent, med verksamhet i hela Norden, blir franskägt. Affären blev nyligen klar och innebär att GoExcellent nu blir en del av det globala företaget Webhelp som har 90 kontaktcenter i 27 länder och drygt 35 000 medarbetare med en omsättning på 1 miljard dollar. Ägarbytet planeras till 1 augusti 2016.

GoExcellent är Nordens ledande kundserviceleverantör. Tjänsterna omfattar främst teknisk support och kundservice men även back-office och försäljningstjänster. Uppdragsgivarna består av större företag...

Läs mer
14
jun

Vinnande telefonmiljö

Forskning från Jabra visar att den bästa kundtjänsten är upp till 47 procent produktivare än den minst produktiva. När kundsamtalen blir allt mer komplexa är de vinnande företagen de som investerar i en arbetsmiljö som underlättar medarbetarnas koncentration och effektivitet.

Telefonsamtalen är ofta ett viktigt moment när kunden inte fått hjälp via hemsida eller mail. Men hela 36 procent av dem som ansvarar för samtalen tycker att de störs för mycket av kollegor under en dag...

Läs mer
7
jun

Kontaktas avstyrker förslag om sjukskatt

Kontakta avstyrker bestämt förslag om införande av utökat sjuklöneansvar som i remissen benämns ”Hälsoväxling för aktivare rehabilitering och omställning på arbetsplatserna”. Förslaget kommer att leda till kraftigt ökade kostnader för företag och når inte regeringens ambition att öka arbetsgivarens incitament att minska sjukfrånvaro. Kontakta anser att förslaget saknar en ordentlig analys av dess konsekvenser vilket är allvarligt och ett starkt skäl att avfärda förslaget.

Förslaget kommer att få till konsekvens att arbetsgivarna aktivt kommer att undvika personer som finns i riskzonen för sjukskrivningar, vilket innebär att personer som redan idag kan ha svårigheter att...

Läs mer
2
jun

– 40 000 arbeidsplasser kan ryke i Norge

Det arbeides med å endre reglene for telefonsalg. Får regjeringen viljen sin kan 40 000 miste jobben, frykter bransjeorganisasjonen Nordma. Bransjeorganisasjonen Nordma frykter at tusenvis ansatte kan miste jobben dersom reglene for telefonsalg blir endret. Det viser anslag bransjeorganisasjonen Nordma har gjort i forbindelse med konsekvenser av at regjeringen vil endre loven om telefonsalg.

Telefonselgere kan ikke lenger ringe eksisterende kunder som har reservert seg, i regjeringens nye forslag til telefonsalgsregler.En slik endring får dramatiske konsekvenser, ifølge daglig leder i Nordma,...

Läs mer
18
maj

Nöjda konsumenter överlevnadsfråga för telekombranschens seriösa aktörer

Häromveckan meddelade Konsumentminister Per Bolund att regeringen nu tar flera steg för att stärka konsumenternas makt och trygghet. Vår bransch välkomnar detta, och efterfrågar en effektivare tillsyn av oseriösa och i förekommande fall kriminella aktörer på telekommarknaden. Precis som ministern är vi övertygade om att det samtidigt gör att seriösa företag gynnas.

Sveriges konsumenter är idag bland de mest digitala i världen. Mer än 97 % av befolkningen i åldern 16-75 använder Internet. 87 % av barnfamiljerna har flera datorer, smartmobiler och surfplattor. I stort...

Läs mer
11
maj

Kontakta: Nix-spärra era telefoner så slipper ni samtal

Branschorganisationen Kontakta anser att den arbetssituation som Ellen Johansson beskriver är väldigt ovanlig. Vd:n Tina Wahlroth uppmanar också alla som inte vill ha samtal att Nix-spärra sina telefoner.–...

Läs mer
Ladda fler artiklar
10
maj

Regeringen: Tuffare tag mot oseriösa affärsmetoder

Regeringen fortsätter att stärka konsumenternas makt. Bland annat ska otillåten marknadsföring kunna stoppas direkt och långivare ska krävas på större ansvar, skriver finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.

Vi konsumenter vill och kan göra skillnad. Det märks inte minst genom att sätten som vi konsumerar på förändras snabbt. Det blir allt vanligare för både konsumenter och företagare att använda webben och...

Läs mer
10
maj

Lagändring vid telefonförsäljning gör konsumenter en björntjänst

Krisitina Westling, som är konsumentvägledare i Uppsala, anser att det är ett stort problem med äldre som blir lurade att skriva på företagsabonnemang för telefoni och vill få till en lagändring. – Det...

Läs mer
13
apr

KO stämmer tre Karlstadsföretag för oseriös telefonförsäljning

Måndagen 11 april skickar Konsumentombudsmannen in sinstämningsansökan mot tre telefonförsäljningsbolag med Karlstadskoppling. Det handlar om Svenska telebolaget, Svenska elbolaget ochNytel, och Konsumentombudsmannen vill att Stockholms tingsrätt dömer dem attbetala en marknadsstörningsavgift. Bolagen anklagas för oseriöstelefonförsäljning riktad mot äldre.

För ungefär en månad sedan fryste Kronofogden ekonomiskatillgångar hos de tre bolagen, efter en begäran från Konsumentombudsmannen.Totalt fick Kronofogden rätt att frysa 1,5 miljoner kronor. Detta för...

Läs mer
13
apr

Kundnöjdhet rankas som viktigare än omsättningsökning iSalesforces senaste undersökning

Salesforce presenterade nyligen sin årliga ”State of Marketing” rapport som visar intressanta trender inom digital marknadsföring. Kraven på en personlig upplevelse med företaget, oavsett kanal, drivermarknadsföringen mer mot ett helhetsgrepp där hela kundresan står i fokus.

Närmare 90 % av de tillfrågade menar att det är absolutkritiskt att ha en strategi för kundens resa med varumärket för att lyckas med sin marknadsföring.Ett av de stora resultaten i undersökningen var...

Läs mer
8
apr

Hela Sverige blir ett kontaktcenter med Intelecoms molnbaserade lösning

Sverige har som första land fått ett alldeles eget telefonnummer. När Svenska Turistföreningen nu lanserat appen ”The Swedish Number” kan personer från hela världen ringa in för att få prata med en slumpvis utvald svensk – om vad som helst! Bakom den tekniska lösningen står Intelecom.

För att fira 250 år med den svenska tryckfrihetsförordningen lanserar STF, i en kampanj tillsammans med Ingo Stockholm, den nya appen ”The Swedish Number”. Det innebär att vem som helst i världen via numret...

Läs mer
7
apr

Teleopti utsedda till en av Sveriges bästa arbetsplatser!

”För tredje gången i rad rankas Teleopti bland Sveriges Bästa Arbetsplatser, vilket visar på företagets långsiktighet i att bygga goda och unika relationer med sina medarbetare” säger Maria Grudén, vd på Great Place to Work.”Utmärkande drag är att företaget visar stor tillit till sina medarbetare vilket bidrar till högt engagemang och skapar en arbetsplats som man gärna går till”.

Undersökningen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” syftar till att uppmärksamma och hylla de organisationer som aktivt arbetar för att bygga en arbetsplats där man som anställd...

Läs mer
31
mar

LRF Media och Bonnier till säljbolaget Scawiba

Scawiba påbörjar säljsamarbeten med LRF Media och Bonnier. "Vi vill och kommer att ändra hela säljmarknaden nästa år", säger Nico Bacigalupe, Scawibas grundare.

Under mars månad tecknade Nico Bacigalupe avtal med LRF Media, som är en del av lantbrukarnas riksförbund. Tillsammans med sin säljorganisation Scawiba, kommer han att ansvara för en stor del av LRF:s...

Läs mer
31
mar

mySafety Försäkringar är medlem i Kontakta

mySafety Försäkringar fortsätter som medlem i bransch- och intresseföreningen Kontakta. Parterna ser efter förhandlingar fram emot att tillsammans arbeta vidare med frågor om kundservice och försäljning via telefon.

Kontaktas viktigaste uppdrag är att driva frågan om trygg och väl fungerande telefonförsäljning som är bra för både kunder och företag. Ett medlemskap i Kontakta är en kvalitetsstämpel för hur kundtjänst...

Läs mer
14
mar

Telefonbedrägerier hotar arbetstillfällen

Telefonen är ett förträffligt redskap, tyvärr även för bedragare som förstör möjligheterna för seriösa telefonförsäljare, menar Phillip Manfredsson.

Telefonförsäljare är i topp när Arbetsförmedlingen presenterar sin rapport över framtidsutsikterna för omkring 200 yrken. För många unga innebär telefonförsäljning ett första riktigt jobb, självständighet...

Läs mer
14
mar

Konsumentverket startar ''svarta listan''

För första gången finns nu på Konsumentverkets webbplats en lista över företag som verket särskilt vill varna för. Än så länge finns ett tiotal företag på listan (några förekommer under olika namn). Den ska uppdateras varje vecka och kommer säkerligen att bli längre.

– Det enda vi kan göra är att varna för de här bolagen. De är svåra att nå och de fortsätter bryta mot lagar och regler trots våra påpekanden, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket. Än...

Läs mer
Ladda fler artiklar
9
mar

Regler om skriftliga avtal dröjer

När vårens propositioner presenterades tidigare i år så fanns inte förslaget om införande av skriftliga avtal med. Därmed gäller inte 1 juli 2016 som datum för ikraftträdande av eventuell ny reglering. På förfrågan till departementen om det blir aktuellt med proposition till hösten 2016 säger man ja, men samtidigt finns ingen tidplan för detta.

Hösten 2013 tillsattes utredningen ”Konsumentskydd vid telefonförsäljning Dir 2013:95” vars ingångsvärden var att: 1. Införa skriftliga avtal vid försäljning via telefon 2. Ersätta nuvarande NIX-Telefon...

Läs mer
12
feb

1 procent av telekomopertörerna står för 70 procent av anmälningarna

2015 är det år som Telekområdgivarna fick in flest ärenden sedan verksamheten startades hösten 2006 (8887 stycken). Framförallt är det ärenden om så kallat fulsälj som ökat.

Telekområdgivarna har, liksom Post- och telestyrelsen (PTS), under året sett en ökning av ärenden som gäller oetiska försäljningsmetoder för främst fast och mobil telefoni. Hela 70 procent av dessa...

Läs mer
21
jan

PTS överväger lag mot fulsälj

Klagomålen mot fulsälj, ett annat namn på otillbörlig marknadsföring över telefon, rakar i höjden. Branschöverenskommelserna verkar inte räcka till och nu överväger Post- och telestyrelsen (PTS) lagstiftning.

Klagomålen mot påträngande och vilseledande försäljare som kränger telefonabonnemang, inte minst till äldre människor, har varit ett problem länge och de ökade kraftigt under förra året. 2013 registrerades...

Läs mer
12
jan

NIX-telefon vill ha tuffare tag mot oseriösa telefonförsäljare

NIX-telefon, dit privatpersoner som inte vill att försäljare ska ringa kan ansluta sig, kommer nu att träffa Konsumentombudsmannen för att försöka få stopp på oseriösa telefonförsäljarföretag som struntar i att folk är anslutna till NIX-registret.

– Vi kommer att ha ett möte med Konsumentombudsmannen i januari för att diskutera de här frågorna. Det finns ju ett önskemål från regering och riksdag att det ska bli en uppstramning på området, säger...

Läs mer
Ladda fler artiklar