Tina Wahlroth, VD Kontakta, bemöter SVTs kritik mot telefonförsäljare. SVT har startat en omfattande granskning mot företag som arbetar med telefonförsäljning och som använder sig av oseriösa metoder.
I SVT:s stora säljgranskning har vi kommit i kontakt med rader av unga människor som själva jobbat med försäljning under kortare eller längre perioder.
Det handlar om flera typer av försäljning,...
5 dec
Telefonförsäljaren talade för snabbt - inget avtal bevisat enligt hovrätten
Av det inspelade telefonsamtalet som åberopas som bevisning framgångar att telefonförsäljaren pratar väldigt fort. Dessutom finns bara delar av telefonsamtalet bevarat. Hovrätten anser därför att det inte är bevisat att något avtal verkligen har ingåtts.
Det var Online Publishing Solna AB som hade stämt ett annat bolag på knappt 2 500 kronor. Orsaken var att man ansåg sig ha en fordran på bolaget som kunde bevisas med hjälp av en inspelad beställning...
21 nov
GoExcellent och Fastighetsägarna sluter avtal
Det nordiska Contact center-företaget GoExcellent har nyligen slutit avtal med Fastighetsägarna. Avtalet går ut på att GoExcellent ska hantera kundservicen för Fastighetsägarnas webbtjänst Fastighetsägarna Dokument.
- ”Fastighetsägarna vill erbjuda våra kunder en professionell kundservice och valet föll på GoExcellent då de har stor erfarenhet och branschkunskap. Samarbetet ger oss flexibilitet och vi känner oss trygga...
5 nov
Ny VD på Kalix Tele24
Nordens ledande leverantör av telefonisttjänster, Kalix Tele24, har rekryterat Roland Pihlström till rollen som ny vd. Roland har en omfattande erfarenhet av försäljning inom IT- och telekombranschen. Han har arbetat i flera år som försäljningschef på Tele2 men kommer senast från en roll som försäljningschef hos Dustin. Roland tillträder sin nya tjänst idag den 5 november.
Efter 10 år väljer Kristian Rothoff att lämna vd-stolen på Kalix Tele24. Han kommer nu att hantera ägarfrågor och arbeta som styrelseordförande för företaget. Kristians efterträdare blir Roland Pihlström,...
2 nov
Bonniers olagliga kundkartläggning
Bonnier bevarar personuppgifter i strid med personuppgiftslagen, konstaterar Datainspektionen.
Efter en inspektion av Bonniers kunddatabas som inleddes i december 2011 konstaterar Datainspektionen att Bonniers hantering av personuppgifter strider mot personuppgiftslagen.
Detta då bolaget...
2 okt
Svarade ja på telefonförsäljares frågor - inte tillräckligt för avtal
Ett inspelat telefonsamtal där en kvinna svarade "ja" på ett antal frågor om att företaget skulle betala för att vara med på en webbsida räcker inte som bevisning för att ett avtal ska anses ingånget. Det slår hovrätten fast och ändrar därmed en dom från tingsrätten.
Ett företag hade stämt ett annat företag på drygt 6 000 kronor. Man hävdade att parterna hade ingått ett avtal om att det andra företaget skulle införas på en söksajt. Detta företag bestred yrkandet...
23 sep
Ungdomsarbetslösheten – Sveriges största samhällsproblem?
Senaste siffror från SCB visar att var femte ungdom är arbetslös. Sverige har länge haft en ungdomsarbetslöshet som ligger över snittet för EU. Detta innebär stora problem för alla de unga som inte tidigt kommer in på arbetsmarknaden.
”Jag tycker att fler ungdomar borde söka sig till kundtjänstbranschen, det är en jättebra inkörsport till arbetslivet”, säger 20-åriga Erika Behrens, nyanställd på Ageris.
Många unga som söker jobb...
17 sep
Swedavia upphandlar telemarketingtjänster
Swedavia AB som äger och förvaltar 11 flygplatser i Sverige, däribland Stockholm Arlanda Airport, upphandlar telemarketingtjänster.
Det kommande uppdraget består i att per telefon kontakta potentiella kunder för att kvalificera leads till prospekt, sälja tjänster och produkter till prospekt samt marknadsundersökningar, dessutom...
3 sep
GoExcellent omorganiserar
GoExcellent omorganiserar för fördjupat nordist samarbete
- ökar reaktionsförmågan genom effektivare beslutsvägar
Pressmeddelande Stockholm den 3:e september
Det nordiska contact center-företaget GoExcellent omorganiserar med
syfte att få en än mer kundfokuserad organisation där företagets samlade
kompetens lättare...
31 aug
Bättre hälsa med flexibelt skiftarbete
Skiftarbetare i callcenter som själva får vara med och påverka sin arbetstid sover bättre och mår bättre generellt. Det visar en ny dansk studie.
I studien, som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidsskriften Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, fick skiftarbetare på totalt 27 arbetsplatser inom vård- och omsorg samt ett...
Bästa kundmötet sker genom telefon och det sämsta sker via mejl. Det står klart i en ny undersökning som tittat på kundservice i detaljhandeln.
Undersökningen Daymakerindex – Multichannel 2012 har belyst kundmötet ur kanalerna butik, telefon, mejl och Facebook. Att telefon ger det bästa kundmötet beror på snabba svarstider en trevlig öppningsfras...
25 jul
Nix-tjänst för mobiltelefoni kan bli verklighet
Enligt branschföreningen Kontaktas etiska regler är det förbjudet att använda telefonförsäljning till privata mobiltelefoner. Däremot finns inget nix-register för mobiltelefoni och nu utreder Kontakta tillsammans med andra aktörer i branschen möjligheten att införa detta.
Har du som privatperson en kundrelation med ett företag samt om du har själv har godkänt företagskontakt har organisationer rätt att kontakta din mobil i försäljningssyfte.Fakta: KontaktaFå kunder anmäler...
29 jun
40 nya jobbtillfällen på GoExcellent i Piteå
Det är en förväntad expansion av ett kundtjänstuppdrag på GoExcellent, som kan komma att innebära drygt 40 nya arbetstillfällen i Piteå. Rekrytering, som sker i samarbete med Arbetsförmedlingen, påbörjas i sommar och utbildningen planeras att starta i september.
Uppdraget är av supportkaraktär inom data och it och sysselsätter för närvarande 60 personer som tillhandahåller teknisk support på de fem nordiska språken, danska, finska, isländska, norska och svenska. ...
28 jun
SCCF Byter namn till kontakta
Ja det gör vi!
28 jun
Kontaktas nya styrelse
Möt Björn Jacobsen och de övriga i Kontaktas styrelse
12 jun
Arne Weinz ny styrelseordförande i GoExcellent
Ett av de största contact centerföretagen i Norden får en ny styrelseordförande. Den nuvarande ordföranden, Patrik Winkvist, trappar ner och blir nu ordinarie ledamot i styrelsen.
Arne Weinz, som...
8 jun
Adeon och BMA uteslutna ur Kontakta (SCCF)
Vid Kontaktas styrelsemöte den 23 maj beslutade en enhällig styrelse
att utesluta medlemsföretaget Adeon enlig paragraf 3.1, 3.6, 6.1, 6.2,
7.1 samt 7.2 i föreningens stadgar.
Styrelsen beslutade...
8 jun
Frukostmöte i Riksdagen
Den 23 maj bjöd Kontakta (SCCF) och NDM (Näringslivets Delegation för
Marknadsrätt) in Alliansen till frukost i Riksdagen. Anledningen var
att vi ville berätta för dem om de konsekvenser skriftliga...
29 maj
Bonnier publications lägger sin kundservice hos online sverige
Tidningsförlaget Bonnier Publications och Online har ingått avtal om att Online ska ansvara för driften av förlagets svenska kundservice. Uppdraget innebär att öka fokuseringen på att förena god och effektiv...
3 maj
Skriftliga avtal är ett slag i luften
Telefonförsäljning väcker starka känslor. Alla tycks ha en personlig berättelse. Vad många emellertid tycks glömma är att försäljning och kundservice via telefon är en av Sveriges största försäljningskanaler...
GoExcellent först i världen att certifieras med COPC 5.0a
Än en gång är GoExcellent först ut med att godkännas enligt en ny och mer omfattande COPC-standard. Den här gången är företaget först i världen med att certifieras enligt COPC-2000® CSP Standard, Release...