Nyheter

16
maj

Kontakta står för trygg och etisk telefonförsäljning – förbud är fel väg att gå

Ett förbud löser inte problemet med oseriösa aktörer. Vi i Kontakta menar att rätt väg är tuffare tillsyn, tydliga etikkrav och seriösa spelregler – som Kontaktas kvalitetsutmärkelse Trygg Kundkontakt redan står för. Vi ser fram emot att bidra i Konsumentverkets utredning.

Regeringens besked om att utreda förbud mot telefonförsäljning inom vissa områden är en olycklig (och oroväckande?) utveckling. Det är viktigt att komma till rätta med oseriösa aktörer – men vägen framåt...

Läs mer
16
maj

Regeringen: Uppdrag att granska brister vid telefonförsäljning

Många konsumenter upplever problem vid telefonförsäljning och Konsumentverkets granskningar visar på återkommande brister. Regeringen ger därför Konsumentverket i uppdrag att utreda konsumentskyddet och lämna förslag för att stärka skyddet för konsumenter vid försäljning via telefon.

Publicerad 16 maj 2025 Konsumentverket ska bedöma om det finns brister i konsumentskyddet vid telefonförsäljning, redovisa vilka åtgärder inklusive regeländringar som myndigheten ser behov av, identifiera...

Läs mer
10
apr

Kontaktas nya vd om framtiden: ”Skulle få förödande konsekvenser …”

Kundservice fungerar bra tack vare självreglering och bolag som inte sköter sig kommer man inte åt genom hårdare lagstiftning, enligt Sara Lawett, nytillträdd vd på Kontakta. Techtidningen har talat med henne om bland annat Konsumentverkets granskning av svensk kundservice och kommande Kontaktadagen.

Det var i slutet av förra året som Sara Lawett tillträdde posten som vd på Kontakta och ersatte Tina Wahlroth som nu återgår till sitt uppdrag som styrelseordförande. Organisationen Kontakta företräder...

Läs mer
6
mar

Ja tack (opt-in) vid telefonförsäljning ger sämre konsumentskydd än NIX

I Sverige har vi NIX-telefon som ger konsumenter möjlighet att tacka nej till telefonförsäljning. En väl fungerande självreglering som balanserar konsumenters rätt att tacka nej, mot näringslivets behov att nå nya kunder. Trots detta driver Konsumentverket opinion för att ersätta nej tack till telefonförsäljning (opt-out) med med ja tack (opt-in). Konsumentverket förslag tyder på bristnde faktakunskaper och skulle i praktiken leda till betydligt sämre konsumentskydd jämfört med idag.

I grund och botten finns både opt-in och opt-out till för samma sak, nämligen att säkra individers möjlighet att styra vilka marknadsföringskanaler de vill nås av. Vid första anblick kan opt-in verka bättre...

Läs mer
11
feb

Nu växer Releasy så det knakar – rekryterar över 400 personer

Över 400 personer, ska rekryteras fram till sommaren. Detta när Releasy, en ledande leverantör av outsourcad kundservice, växer med en av sina befintliga kunder och tar höjd för semesterledigheten.

”Det är vår största rekrytering någonsin. Vi är verkligen glada över det utökade samarbetet med vår uppdragsgivare. Det är också goda nyheter för flera hundra unga jobbsökande i Borlänge, Borås, Linköping...

Läs mer
Ladda fler artiklar