Myndigheter måste agera mot oseriösa telefonförsäljare
Vi kan inte längre låta några få oseriösa bolag som genar i kurvorna i jakt på snabba cash fortsätta som de gör, skriver Tina Wahlroth, VD för Kontakta.
Brev till ledarsidan. Tack för en mycket målande beskrivning av hur det går till när Energibolaget drar fram (UNT 6/12).
Kontakta är en bransch- och intresseorganisation...
3 dec
Branschens nya etiska regler i Expressen
Branschens etiska regler blir teknikneutrala fr.o.m den 1 februari 2014.
Läs mer i Expressens tidningsartikel eller på expressen.se.
18 nov
Etiska regler blir teknikneutrala från 1 feb 2014
För att möta marknadens behov i en värld som blir alltmer mobil har branschorganisationen Kontakta beslutat att låta de etiska reglerna för försäljning via telefon till privatpersoner bli teknikneutrala och även omfatta mobiltelefoner. Beslutet ligger i linje med Föreningen NIX-Telefons beslut att införa ett teknikneutralt spärregister för spärr av all typ av telefoni mot samtal i försäljnings-, insamlings- och marknadsföringssamtal.
Beslutet innebär att samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte ska ske på samma premisser för all telefoni, dvs telefoni via det fasta nätet och IP samt mobiltelefoner.
–...
7 nov
Kontakta Challenge är avgjord!
Flera bolag har aktiverat sig i vår aktivitetstävling Challenge i höst. Det har varit spännande att följa resultaten och utvecklingen! Vi hoppas att ni deltagare känner att ni fått en lite sundare livsstil...
6 nov
Telefonförsäljning en språngbräda in på arbetsmarknaden
”Den lägre arbetsgivaravgiften för unga är otroligt viktig för att vi skall kunna ta in unga utan erfarenhet”. Det säger Urban Ståhl, vd Online Fulfillment i Lund och menar att en höjning skulle medföra färre möjligheter för unga att komma in på arbetsmarknaden.
Företaget Online Fulfillment i Lund startades 1993 med den då relativt nya idén att sälja över telefon. En del av affärsidén gick ut på att anlita studenter som studerade på universitet...
31 okt
Ny utredning hotar tusentals ungdomsjobb
Den 31 oktober antog regeringen en utredning som ska se över en tuffare reglering av hur försäljning över telefon får bedrivas. De förslag som ska ses över, krav på skriftliga avtal vid försäljning över telefon samt ett krav på godkännande innan kontakt kan tas, riskerar att på grund av dramatiskt ökade administrativa kostnader och försämrade affärsmöjligheter, leda till högre konsumentpriser och till att tusentals arbetstillfällen försvinner. Det kommer att drabba framförallt Sveriges unga, som redan är hårt utsatta på arbetsmarknaden.
– Kontakta ser behovet av förändring. Vi står bakom väl genomtänkta och adekvata regleringar som både tar hänsyn till konsumenters behov av trygghet och företagens behov av att kunna bedriva sin...
31 okt
Utredning om stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning
Konsumentminister Birgitta Ohlsson ger hovrättsrådet och avdelningsordföranden för Allmänna Reklamationsnämnden, Anne Kuttenkeuler, i uppdrag att utreda konsumentskyddet vid telefonförsäljning.
- Idag rör nästan var femte anmälan till Konsumentverket telefonförsäljning och anmälningarna till konsumentvägledarna ökar. Även om många företag i branschen är seriösa finns det tyvärr oseriösa aktörer...
30 okt
Nytt avtal för call-/contactcenterbranschen
Nytt avtal för Call/contactcenter och marknadsundersökningsföretag för tiden 1 november 2013 till och med den 31 oktober 2016.
Den 23 oktober 2013 träffade Almega Tjänsteföretagen ett nytt avtal med Unionen om löner och allmänna anställningsvillkor för tiden 1 november 2013 – 31 oktober 2016.
Överenskommelse i sin...
24 okt
Kontakta expanderar och söker ny medarbetare!
Den verksamhet Kontakta bedriver är idag omfattande och i syfte att säkerställa fortsatt utveckling och expansion har Kontaktas styrelse beslutat rekrytera ytterligare en medarbetare till Kontakta.
Kontakta företräder våra medlemmar i frågor som är viktiga för att medlemmarna ska kunna agera framgångsrikt på marknaden och i näringslivet. Vi är delaktiga i att utveckla riktlinjer för etiskt agerande,...
22 okt
GoExcellent i Piteå och deras engagemang i Kontakta Challenge
Lyssna på ett radioinslag om GoExcellent i Piteå och deras engagemang i Kontaktas friskvårdstävling Challenge.
Teleoperatör stäms på halv miljon av KO för brott mot NIX
KO stämmer Svea Telecom och kräver att ett vite på en halv miljon kronor döms ut. Detta sedan bolaget, enligt KO, har brutit mot ett tidigare utfärdat förbudsföreläggande.
2013-10-10 Konsumentverket:
Det var i fjol som Konsumentombudsmannen kritiserade teleoperatören Svea Telecom för att ringa säljsamtal till konsumenter som antecknat sitt telefonnummer i spärregistret...
9 okt
Slopad ungdomsrabatt leder till färre jobb
Om de rödgrönas förslag om att slopa sänkt arbetsgivaravgift för unga blir verklighet kommer det att leda till färre jobb och flera företagskonkurser. Det menar Johan Talenti, vd på Silentium. ”Det kommer att innebära att jobb försvinner hos oss och att vi får tre miljoner i kostnadshöjningar. Det är inte pengar som man bara trollar fram ur näven”, säger han.
2013-10-09 Svenskt Näringsliv:
Telemarketingföretaget Silentium startades 1998 och majoriteten av företagets anställda är unga. Företaget arbetar med försäljning, service och marknadsanalys...
9 okt
Viasat förlänger avtalet med GoExcellent
Det nordiska Contact center-företaget GoExcellent har fått förnyat förtroende från Viasat, som nu förlänger samarbetsavtalet där GoExcellent förbinder sig till att leverera kundservice med fokus på hög servicenivå till Viasats kunder
- ”Kvalitetsparametrar som kundnöjdhet och lösningsgrad står i fokus i vårt nya avtal för att säkerställa att Viasats kunder får första klassens service. Vi kommer även att skräddarsy kunderbjudanden...
4 okt
S motion ang skriftliga avtal och okej-register
Socialdemokraterna har nu lämnat sin konsumentpolitiska motion och angående försäljning på distans (telefon) så har man följande ståndpunkt avseende skriftliga avtal och okej-register.
Ur motionen:
Skriftlig underskrift vid handel på distans
Telefonförsäljning blir allt mer utbredd. Det förekommer att påtryckande metoder används. Ofta omgärdas försäljningen av osäkerhet om...
27 sep
Provoice tecknar kollektivavtal
Provoice, callcenterföretaget som säljer lotter åt socialdemokratiska A-lotterierna, har tecknat kollektivavtal med Unionen.
2013-09-27 Kollega
De anställda säljarna på callcenterföretaget Provoice kunde bli hemskickade utan lön om de inte sålde tillräckligt bra. Det avslöjade Aftonbladet förra hösten.
Uppgifterna...
15 sep
Ny upplysningstjänst ska stärka konsumentmakten
Budgetförslag. Samtidigt som konsumenterna gör allt fler val och köp vet många inte vart de ska vända sig för vägledning. Regeringen satsar nu 60 miljoner kronor på en central konsumentvägledning enligt samma modell som Sjukvårdsupplysningen, skriver konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP).
2013-09-15 Dagens Nyheter
Som konsumenter ställs vi varje dag inför nya val. Utbudet blir mer varierat och tillgängligheten omedelbar, inte minst via internet. Samtidigt måste konsumenterna...
6 sep
Kontakta säger upp Avesta Teletjänsts medlemskap
Kontaktas styrelse fattade den 28 augusti beslut om att avsluta Avesta Teletjänst medlemskap i Kontakta. Orsaken är att Avesta agerat i strid mot föreningens stadgar.
Kontaktas styrelse fattat vid styrelsemöte den 28 augusti beslut om att med omedelbar verkan avsluta Avesta Teletjänst medlemskap i Kontakta. Avesta Teletjänst får därmed inte längre använda...
6 sep
Konsumenter ska ges ett ökat skydd
Regeringen föreslår nya regler för att stärka konsumentskyddet. Bland annat bör ångerrätt införas för konsumenter som ingår avtal på offentliga platser, skriver ministrarna Beatrice Ask (M) och Birgitta Ohlsson (FP).
I lagrådsremissen finns också förslag som ska gälla för alla konsumentavtal, även sådana som ingås i butik.
Regeringen vidtar nu flera åtgärder som förbättrar för konsumenter när de ska köpa...
3 sep
Teleperformance i utökad lokal satsning
Pressrelease 2013-09-03: Teleperformance i utökad lokal satsning –
Omorganiserar och tillsätter ny landschefstjänst i Sverige
Kundserviceföretaget Teleperformance genomför en omorganisation för att ytterligare tydliggöra sitt starka fokus på kundupplevelser. En ökad satsning sker på att stärka de lokala nordiska marknaderna...
23 aug
Kalix Tele24 prisat för arbetsmiljö
Kontaktcenterbranschen har ofta kritiserats för dålig arbetsmiljö. Hos Kalix Tele24 har arbetet med en bra hälsa hos medarbetarna däremot pågått länge och nu har företaget återigen fått kvitto på att de är på rätt väg.
Ända sedan 2005 har Kalix Tele24 arbetat med hälsofrämjande åtgärder och för tredje gången har de nu fått sitt arbetsmiljöarbete certifierat av Korpen. Diplomeringen är ett kvitto på att företaget...
Ett okej-register för telefonförsäljning vore ett hårt slag mot unga som vill ha ett första jobb, skriver Erik Östman (M).
Slutreplik till Bengt Walla och Rolf Eklund, 25/7. 30 jul 06:08
Telemarketingbranschen sysselsätter tiotusentals personer i Sverige, de flesta ungdomar. Det är en bransch där studenter hittar extra...
16 jul
Okej med ungdomsarbetslöshet?
Vartannat jobb, det vill säga 15.000 jobb, inom telemarketingbranschens företag i Sverige skulle försvinna om nix-registret ersattes av ett okej-register enligt branschens egna bedömningar. Då räknas inte jobb in på företag som ringer utgående säljsamtal i egen regi.
16 jul 2013
Ska vi anta att de som inte meddelat något tycker det är okej, eller ska vi anta att de inte vill bli uppringda? Opt-in i stället för opt-out för alla som är passiva.
De flesta i denna...
15 jul
Kontaktas remiss avseende skriftlig bekräftelse av vissa telefonavtal
Till Justitiedepartementet
Ju2013/3706/L2
Kontakta har genom remiss den 15 maj 2013 beretts tillfälle att avge yttrande över departementspromemorian Skriftlig bekräftelse av vissa telefonavtal...
15 jul
Populistisk propå av Palm
Inte mycket är okej med S okej-register.
15 jul 2103
På Twitters 140 tillåtna tecken förklarade Veronica Palm, riksdagsledamot (S) ursprungligen från Kisa, att hon som politiker väljer att uttrycka sig försiktigt eftersom ”det finns alltid...
15 jul
Nix för telefonsäljare?
För mer än en månad sedan kungjorde föreningen Nix-telefoni att man inför ett nix-register även för mobilabonnemang. Det signalerar att telemarketingföretagen kommer att börja ringa till mobiltelefoner, någonting som branschens egna etiska regler hittills förbjudit. På SvD Brännpunkt kom i dag Konsumentverkets och Post-och telestyrelsens ilskna reaktion, i vilken de anklagar telemarketingföretag för något så oärligt som att försöka tjäna pengar.
Man skulle kunna tro att artikelns båda skribenter, Gunnar Larsson generaldirektör för Konsumentverket och Göran Marby generaldirektör för Post- och telestyrelsen, hoppats att telefonförsäljarna skulle...
15 jul
Nix öppnar för fler säljsamtal
Telefonförsäljning är redan ett av de största konsumentproblemen. Mycket talar för att försäljning även till mobiltelefoner kommer att förvärra problemen, skriver generaldirektörerna för Konsumentverket och Post- och telestyrelsen.
Den 4 juni meddelade föreningen Nix-telefoni att man inför ett nix-register även för mobilabonnemang. Det vill säga, att man måste begära att få slippa telefonförsäljning genom att registrera sitt telefonnummer...
12 jul
S vill ha okej-register
Vill göra tvärtom Socialdemokraterna vill ta bort det nuvarande så kallade nix-registret, som man i dag måste anmäla sig till för att slippa telefonförsäljning. Istället föreslås ett nytt så kallat okej-register, dit alla telefonkunder ska anmäla sig om man istälet vill ha telefonförsäljning
– Vi vill att du som telefonanvändare och mobiltelefonanvändare ska känna dig trygg med att inte behöva överösas med ovälkomna säljsamtal när som helst, säger Veronica Palm (S), som är socialdemokraternas...
9 jul
Snart måste du ”Nixa” mobilen
Efter sommaren kan det bli nödvändigt att ”nixa” sig för att slippa säljsamtal till mobilen. Ännu så länge är det, enligt branschens egna etiska regler, endast tillåtet att kontakta befintliga kunder på mobilen. .
Generaldirektörerna för Konsumentverket och Post- och telestyrelsen hävdar att det finns risk för att telemarketingbranschen kastar de etiska riktlinjerna överbord. Det skulle därmed bli fritt fram för...
4 jun
NIX-Telefon inför teknikoberoende spärr för telefoni
Pressrelease: Allt fler svenskar använder mobiltelefoner istället för fast telefoni i hemmet och Föreningen NIX-Telefon har därför beslutat att spärregistret NIX fortsättningsvis ska gälla all telefoni, oavsett vilken typ av nät den tillhör.
En undersökning från 2012, gjord av Novus på uppdrag av Föreningen NIX-Telefon, visar att 8 av 10 tillfrågade svenskar är positivt inställda till spärrmöjligheter även för mobiltelefonen. Parallellt...
4 jun
Teknikneutralt NIX ett steg mot schysstare telefonförsäljning
Nu lanseras ett teknikneutralt NIX, vilket ger samma möjligheter att NIX-spärra alla typer av telefoner oavsett teknik. Det är en utveckling som Kontakta länge arbetat för i syfte att bereda möjlighet för konsumenter att tacka nej till sälj- och marknadsföring per telefon tillsammans med bättre och mer ansvarstagande försäljning per telefon. Vi tror på ett regelverk för all telefoni, det blir enklare för konsumenten och marknaden!
Telefonförsäljning väcker känslor. Det har säkert inte gått någon förbi att telefonförsäljning och callcenterbranschen brottas med exempel på oseriösa aktörer som utsätter konsumenter för både det ena...
Seminarium med utgångspunkt från Konsumentrapporten 2013, arrangerat av Konsumentverket. Inspelat 22/5.
Medverkande i seminariet
Birgitta Ohlsson (FP), konsumentminister,
Björn Häger, konsumentjournalist,
Claes Hemberg, sparekonom Avanza bank,
Niclas Sturesson, konsumentvägledare...
24 maj
Försvårad telefonförsäljning – fler arbetslösa unga
Moderata studenter på Aftonbladet debatt: Släng konsumentministerns förslag i papperskorgen
Konsumentminister Birgitta Ohlsson aviserade nyligen en utredning som kommer att titta på förslag som gör det mycket svårt att bedriva telefonförsäljning. Det är ett förslag som kommer slå hårt mot...
15 maj
Regeringen sätter tusentals arbetstillfällen på spel med ogenomtänkta regleringar
I kvällens Aktuellt aviserade konsumentminister Birgitta Ohlsson en utredning som ska se över förslag som riskerar att omintetgöra stora delar av det svenska näringslivet. De föreslagna regleringarna, krav på skriftliga avtal vid försäljning över telefon samt ett krav på godkännande innan kontakt kan tas, riskerar att på grund av dramatiskt ökade administrativa kostnader och försämrade affärsmöjligheter, leda till högre konsumentpriser och att tusentals arbetstillfällen försvinner. Det kommer att drabba framförallt Sveriges unga, som redan är hårt utsatta på arbetsmarknaden.
– Kontakta ser behovet av förändring. Vi står bakom väl genomtänkta och adekvata regleringar som både tar hänsyn till konsumenters behov av trygghet och företagens behov av att kunna bedriva sin verksamhet....
15 maj
Stopp för telefonsäljare
För att stärka konsumentskyddet på finansmarknaden kommer regeringen att föreslå ett krav på skriftlig bekräftelse vid viss telefonförsäljning. I första hand handlar det om premiepensionstjänster, men förslagen kan utvidgas till andra tjänster, skriver statsråden Beatrice Ask och Peter Norman.
Finansmarknaden får en allt större betydelse för den enskildes privatekonomi samtidigt som konsumenten ofta befinner sig i ett kunskapsunderläge. Konsumenter som har att ta ansvar för sin ekonomi och...
8 maj
GoExcellent levererar service i världsklass
Det nordiska Contact center-företaget GoExcellent har än en gång godkänts enligt en ny och än mer omfattande COPC-standard (release 5.0a).
Pressrelease 2013-05-07
Certifieringen gäller hela leveransen till tre uppdragsgivare som är multinationella företag med mycket höga kvalitetskrav. Två av uppdragen har varit certifierade sen...
6 maj
Kontakta kommenterar Barasparas säljmetoder i SvD
Elhandelsbolag, kunder och branschorganisationen för telefonsäljare rasar mot Baraspara.
– Oseriösa företag som Baraspara är ett stort problem för oss, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta.
SvD Näringsliv skrev i fredagens tidning om hur Baraspara lovar sina drygt 200 000 svenska kunder billigare el. Men i praktiken säljs kunderna bara vidare till ett enda elhandelsbolag, Mölndal...
3 maj
Arbetslösa säger nej till fasta jobb
– Jag har 20 lediga platser som jag skulle kunna bemanna i morgon, säger Tommy Nässén, vd PEC. Callcenterföretaget har ett hundratal anställda i Kristinehamn, men skulle kunna ha betydligt fler.
Problemet är att vissa inte är intresserade av att arbeta med telefonförsäljning.
– Många tycker inte att det känns fint att syssla med telemarketing, konstaterar Nässén.
Andra klarar inte kraven....
3 maj
Releasy ger service till Willys+ kunder
I februari lanserade Willys ett lojalitetsprogram för sina kunder, de blev därmed den första lågpriskedjan inom dagligvaruhandeln som satsar på ett lojalitetsprogram. Programmet har kostnadseffektivt utformats för att Willys ska kunna stå fast vid sin affärsidé om Sveriges billigaste matkasse. För att erbjuda kostnadseffektiv och professionell kundservice har Willys inlett ett samarbete med outsourcingpartnern Releasy.
Releasy och Willys ingick under hösten 2012 ett samarbetsavtal för att tillsammans utforma kundservicekonceptet till Willys kunder. Releasy har utbildat ett team av kundtjänstmedarbetare i Linköping...
12 apr
Miljöpartiet svänger om ungdomsjobb
Miljöpartiet (MP) svänger i sitt motstånd mot halverade arbetsgivaravgifter för unga, rapporterar SVT:s program Politik i fokus. Partiet bekräftar uppgiften för TT.
Tidigare har det funnits en enad front, S, MP och V, som vid en valseger velat avskaffa Alliansregeringens grepp för att få ner ungdomsarbetslösheten. Men nu svänger alltså MP.
– Nu kände vi...
12 apr
Oscar Tibbling ny Operativ Chef i Transcoms region Norra Europa
Transcom stärker sin ledningsgrupp i region Norra Europa genom att tillsätta Oscar Tibbling som operativt ansvarig för verksamheten i Norden och Baltikum.
Transcom stärker sin ledningsgrupp i region Norra Europa genom att tillsätta Oscar Tibbling som operativt ansvarig för verksamheten i Norden och Baltikum. Oscar kommer närmast från teleoperatören 3 där...
Teleperformance, världens största företag inom outsourcade CRM- och kundservicelösningar,
presenterar nu sitt resultat för 2012.
Sammantaget har det skett en stark tillväxt av koncernens intäkter och vinster som överstiger
koncernens mål. Omsättningen uppgår till € 2.3 Miljarder och den organiska tillväxten uppgår till 6.9...
2 apr
Så utnyttjar företagen dina kontaktuppgifter
Tävlingar på nätet är ett vanligt sätt att samla in information från konsumenter som sedan används som underlag för marknadsföring bland annat per telefon eller e-mail.
Tävlingar på internet är numer en vanlig företeelse. Syftet med tävlingarna är att samla in kontaktinformation från konsumenter, som vidare används i marknadsföringssyfte.
Enligt svensk...
27 mar
Makalös AB fick oväntat besök
Inför Allsvenskan 2013 tar AIK fotboll ett nytt grepp. Efter träningen så kördes hela spelarbussen till Makalös AB där spelarna, som nyligen mötte Napoli, skulle ställas inför en helt ny utmaning.
AIK satsar på nytt nordiskt rekord i sålda säsongkort och hela klubben står bakom ambitionen. 4000 lösbiljettköpare skall uppgraderas till säsongkort och vilka är bättre skickade än spelarna själva att...
25 mar
TELEPERFORMANCE är världsledande i branschen enligt Gartner
Teleperformance, världens största företag inom outsourcade CRM- och kundservicelösningar, har av Gartner utsetts till den globala ledaren inom Customer Management Contact Center BPO, Worldwide. Detta enligt 2012 års Magic Quadrant Report som nyligen publicerades av TJ Singh och Johan Jacobs. Det är tredje året i rad som Teleperformance får utnämningen. Gartner är ett globalt erkänt oberoende branschanalyserande företag.
Magic Quadrant - grafiken och den fullständiga rapporten finns att läsa, med licensierat godkännande från Gartner, på följande länk:
http://www.gartner.com/technology/reprints.do?id=1-1DJVR1B&ct=130110&st=sg%2520
Daniel...
20 mar
Kontakta har en ny Facebook-sida
Välkomna att besöka och gilla Kontaktas nya Facebook-sida.
11 feb
Ageris ger 30 nya jobb till Strömsund
Callcenterföretaget Ageris expanderar. I ett första skede siktar de mot att anställa 30 personer i år.
– Vi kommer rekrytera sommarvikarier och räknar med att en stor del av den personalen blir kvar efter sommaren, säger Stefan Persson, vid Ageris kontaktcenter i Strömsund.
Sedan tidigare har de...
21 jan
PEC Sweden förvärvar Connecting Sweden
Tommy Nässén, ägare av PEC Sweden, meddelar att han har förvärvat Connecting Sweden den 15 januari. Connecting Swden blir ett helägt dotterbolag till PEC, men behåller sitt namn.
15 januari:
Connecting Sweden är från och med 15 januari ett helägt dotterbolag till PEC. Tommy Nässén går in som koncernchef, och Per Wannberg kommer att fortsätta som VD för...
21 jan
Kalix Tele24 svarar åt Kalix
Nordens ledande leverantör av telefonisttjänster, Kalix Tele24, har undertecknat ett avtal med Kalix kommun. Avtalet innebär att Kalix Tele24 ska ta hand om de samtal som kommunens egen växel inte har möjlighet att hantera. Det kan handla om att ta emot ingående samtal efter kontorstid eller att avlasta växeln då trycket är extra stort.
Kalix kommun satsar på att bli ett än mer attraktivt område för boende och turism. En viktig del i satsningen är att öka servicen till medborgare och näringsliv och utveckla möjligheten för kommunikation....
11 jan
Bonnier utser PEC Sweden till bästa leverantör – igen!
Det är andra året i rad PEC kammar hem priset, då de även 2011 gjorde ett mycket bra säljresultat för Bonniers räkning.
Bonnier arbetar med ett antal underleverantörer för telefonförsäljning av Bonnierbolagens produkter. Årligen rankas dessa underleverantörer och 2012 utsågs PEC Sweden AB till bästa leverantör, då de...
9 jan
Teleperformance har tecknat avtal med Riksgälden
Teleperformance, världens största och ledande leverantör av outsourcade CRM- och kundservicelösningar, har tecknat avtal med Riksgälden
Riksgälden, svenska statens centrala finansförvaltning, meddelande i november att Teleperformance vunnit en offentlig upphandling kring Riksgäldens kundservice för sparprodukter.
Riksgälden har...